Cupra Born provkörd i Barcelona

Cupra Born 58 (2022)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 424 km

Vikt: 1 736 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4322/2070/1540 mm
Pris: Från 452 900 SEK

Cupra började sitt liv som Seats prestandaavdelning och har de senaste åren skalats upp till att bli ett helt eget märke. Modellutbudet har hittills bestått av den egna modellen Formentor samt prestandaversioner av Seat-bilar. Nu ansluter helt eldrivna Born till Cupras stall av för märket unika modeller. Vi begav oss till Barcelona för att bilda oss en uppfattning om hur den utmärker sig på en mer och mer konkurrensutsatt marknad.

Elefanten i rummet

Born är förvisso en modell unik för Cupra men det undgår nog ingen att det finns uppenbara kopplingar till stallsyskonet Volkswagen ID.3. Sett från sidan är de två bilarna nästan identiska. Born har dock en betydligt vassare och mer aggressiv design som jag tycker passar bilen bättre. Jag hade dock gärna sett bredare höfter för att särskilja sig ytterligare som det sportigare alternativet i koncernen. Annars kännetecknas Cupra-bilar av mörkare färger, inslag av koppar och den moderiktiga ljusrampen bak.

Copy-paste-interiör?

Vid första anblick är Borns interiör mycket lik andra modeller i Volkswagen-koncernen men jämfört med exempelvis ID.3 får man här bättre materialval och en överlag mer ombonad känsla i interiören. Det innebär fortfarande att insidan domineras av en stor touchskärm där viktiga funktioner alltför ofta ligger gömda i undermenyer.

Cupra Born har en sprillans ny ratt som ser riktigt snygg ut men touchknapparna är svåranvända och sitter så långt ut på ratten att man täcker och trycker på dem med händerna. Hur tänkte ingenjörerna här? Dessutom var båda bilarna jag testade buggiga till den grad att jag inte kan ge något annat betyg än underkänt, till och med Cupras egna tekniker anmärkte exempelvis på hur dåligt infotainmentsystemet fungerade. Förhoppningsvis löser Cupra detta innan de börjar levereras.

Bjuder inte upp till dans

Under skalet på Cupra Born sitter samma drivlina som i ID.3. Det innebär en bakhjulsdriven plattform med antingen 150 eller 204 hästkrafter. Born har fått en något lägre fjädring vilket ska bidra till en bättre väghållning och rent objektivt finns det inte mycket att klaga på i termer av bilens kompetens. Det största problemet jag har med Born är dock att den inte kommunicerar särskilt mycket med föraren.

Man blir därför tvungen att chansa på vilken hastighet man kan ta en kurva med vilket inte är särskilt roande. Jag insåg dock relativt snabbt att Born är betydligt mer kapabel än man tror men jag vill gärna kunna känna vad som händer under mig. Hade det rört sig om en bil helt utan sportiga ambitioner hade jag inte brytt mig om detta men Cupra ska vara ett av de mer atletiskt lagda märkena i Volkswagen-koncernen och då ställs helt enkelt högre krav på körkänsla och kommunikation.

Elektrisk boost

Om du utrustar din Cupra Born med Performance-paketet får du lite fetare bromsar, större fälgar och en eBoost-funktion som under några sekunder ger ungefär 10 procent mer kraft. Resultatet är att Cupra Born med 204 hästkrafter och eBoost är ungefär en halv sekund snabbare till 100 km/h än motsvarande ID.3, en inte helt obetydlig skillnad på pappret. Men samtidigt känner man som förare inte av någon enorm skillnad och det är lite det som blir slutsatsen av min dag med nya Cupra Born; den känns inte särskilt märkvärdig, på gott och ont.

Summan av kardemumman

Sammanfattningsvis är Cupra Born en marginellt trevligare bil än Volkswagen ID.3 eftersom den är snyggare och har en mer ombonad interiör. Den är också marginellt dyrare varför jag tycker valet mellan de två är enkelt. Men är Born en riktig Cupra? Jag är inte helt säker på det. Tidigare modeller genomsyrades av en känsla av galenskap men det finns inget galet med Born.

Den har inte särskilt märkvärdig acceleration eller väghållning, designen är inte i närheten av ”loco” och den har en fullt rimlig räckvidd på mellan 340–540 km (beroende på batteristorlek). Nya Cupra Born känns egentligen som en helt vanlig bil och de flesta lär uppskatta det. Men jag kan inte låta bli att drömma mig tillbaka till tiden då Cupra förkroppsligade oförutsägbarhet och vansinne.

För- och nackdelar

+ Kul och lite udda varumärke
+ Bra räckvidd och enpedalskörningsläge
+ Snyggare än ID.3
– Inte tillräckligt galen
– Kommunicerar inte med föraren
– Buggig teknik

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 2.5

Sammanfattning

Cupra Born lyckas med mycket, men den lyckas inte fånga känslan av spänning som man förväntar sig av en Cupra. Kanske hade modellen passat bättre som en Seat? I förhållande till syskonet Volkswagen ID.3 är den snyggare och interiören är trevligare men tekniken är buggig och körupplevelsen är tyvärr aningen mer adrenalinframkallande än en ljummen kopp kamomillte.