Test: Mini Clubman John Cooper Works
Mini Clubman John Cooper Works (2020)
Motor: 2,0 liter, rak 4-cyl, turbo, bensin, 306 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1625kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4270/1800/1441 mm
Pris: från 459 700 SEK
(Testbil cirka 500 200 SEK)
Mini är en av bilvärldens stora ikoner och med en design lika tidlös som Porsche 911 och med en långt mer folklig prissättning har märket blivit en succé. Körglädje har kombinerats med de praktiska fördelarna av en småbil och originalmodellen rönte stora framgångar på rallybanorna för sisådär 50 år sedan. Efter den tyska biljätten BMWs uppköp av Mini för 26 år sedan har mycket hänt och vi har därför plockat ut en av Minis starkaste och snabbaste modeller någonsin. Häng med när vi lägger i Högsta Växeln på Mini Clubman John Cooper Works och ser efter om körglädjen är bevarad eller om det bara känns som en tysk i brittisk kostym.
När man sedan tar ett kliv in bakom ratten är den sportiga och lekfulla känslan kvar men allt är utfört med hög kvalitetskänsla vilket man antagligen får tacka BMW för. Hela interiören verkar ha designats med runda och cirkulära former i åtanke vilket till och med avspeglar sig på touchskärmen.
Interiördesignen skapar ett väldigt unikt men också trevligt intryck och det är lätt att känna sig hemma i Minins interiör. Även växelspaken har influerats av de runda formerna och är den detaljen som estetiskt sett är mest misslyckad enligt mitt tycke. Trots namnet Mini är de interiöra utrymmena inte särskilt små och den mindre familjen får plats utan större problem.
Att säga att Mini Clubman i JCW-utförande sticker ut är en ren underdrift, i alla fall när det gäller testbilen som är utrustad med röda stripes och pianolackade detaljer exteriört samt de extravaganta baklamporna med union jack-design. Utseendet i kombination med det dova avgasljudet gör att man inte passerar obemärkt och många tittar nyfiket när man kör förbi. Det här är inte bilen för den som är ute efter diskretion utan istället förälskar sig i den lekfulla och något barnsliga attityden som förmedlas. Exteriört beskrivs modellen bäst som en hybrid mellan racing- och leksaksbil.
John Cooper Worksutförandet handlar mångt och mycket om körglädje och prestanda och det är något som blir påtagligt när man tittar under huven. Effekten har pumpats upp med 75 hästkrafter från tidigare modell i och med att drivlinan hämtas direkt från BMW X2 M35i. Och visst går det undan i alla farter men det är inte på grund av den höga toppeffekten utan snarare den våg av vridmoment som finns tillgänglig. Det här gör bilen ruskigt snabb men inte särskilt underhållande, den rivighet som JCW tidigare förknippats med finns inte riktigt där. Missförstå mig inte, det är ingen dålig drivlina som hittat hem i Minin men den saknar helt enkelt den karaktär man förväntar sig av varumärket.
När bilen tas ut på kurvigare vägar är det uppenbart att den trivs när det svänger även om differentialen ger ifrån sig lite suspekta ljud med medföljande vibrationer i ratten. Det är trots allt inget som stör nämnvärt utan styrningen är direkt och greppet riktigt bra även om det något förvånande monterats komfortorienterade däck på testbilen.
Trots att det går att köra riktigt snabbt när det svänger saknas den responsen och den råhet som tidigare JCW-modeller förknippats med. Den direkta styrkänslan medför att bilen slingrar sig som en cobra i högre hastigheter vilket är en anmärkningsvärt obehaglig upplevelse. Komforten är förvånansvärt god men på grund av styrkänslan eller om det är hur chassit justerats är snabba motorvägstransporter tyvärr något som noteras på minuskontot vilket är riktigt synd.
Mini Clubman JCW bjuder på en upplevelse som är något splittrad mellan snabb familjefraktare och seriös hot hatch. Prestandan imponerar men når inte riktigt hela vägen fram då BMW-känslan blir lite för påtaglig mellan varven. Det blir helt enkelt designen som står för den största wow-effekten eftersom den mekaniska upplevelsen är ett resultat av delade plattformar och avsaknad av kreativitet när en drivlina från en annan tillverkare ska anpassas till en ny modell med ett annat varumärke. Alltjämt gör Mini Clubman JCW vardagen roligare och man tar gärna en omväg för att få köra lite extra även om allt inte känns riktigt så vasst som man förväntar sig.
Betyg
Sammanfattning
I JCW-utförande blir Clubman ruskigt snabb men utan att erbjuda den känsla som man förväntar sig. Det yttre bjuder dock på en lekfullhet som få andra bilar klarar av att matcha. Komforten är god och utrymmena likaså, därmed kan den vara ett bra alternativ till den lilla familjen som konstant har bråttom.