Hyundai Tucson 2.0 CRDi MHEV
Motor: 2,0-liters, I4, diesel mildhybrid, 185 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 201 km/h
Vikt: 1749 kilogram
Mått (längd/höjd/bredd): 4480/1660/1850 mm
Pris: 319 900 SEK (testbil cirka 354 900 SEK)

Vad går du igång på? Kanske är det snygga kläder, lyxiga resor eller vackra människor? Själv gillar jag bilar. Ibland sätter man sig i en ny bil som verkligen talar till en på ett annat plan än det fysiska och faktamässiga. Vanligtvis förknippar man sådant mer med Alfa Romeo än Hyundai, men modeller som i30N visar ändå vad märket är kapabelt till. Kan själen och lekfullheten i en sådan bil smitta av sig i ett av de mest vardagliga alternativen? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Hyundai Tucson Hybrid.

Utvändigt är Tucson Hybrid ungefär lika lekfull som en säkerhetsvakt på Frankfurts flygplats. Det betyder dock inte att den inte är snygg för det är den, väldigt snygg faktiskt. Bilen har nyligen fått sig en facelift som märks mest på framlyktorna. Testbilen var även utrustad med fälgar som verkligen förhöjer utseendet. Hyundai har lyckats hitta en fin balans mellan harmoni och småsportig aggressivitet här, om än med risk för att uppfattas som något karaktärslös och generisk.

Invändigt finns det egentligen inte särskilt mycket att uttala sig om. Det finns knappar som gör det man förväntar sig när man trycker på dem och en skärm som presenterar den information man förväntar sig. Infotainmentsystemet är bra utan att vara fantastiskt, lite som en lite mer påkostad meny på valfri hamburgerkedja. Tucson är inte överdrivet plastig men den känns dock långt ifrån exklusiv. Benutrymmet i baksätet är kasst men bagageutrymmet är rymligt.

Tucson Hybrid är, föga förvånande, en hybrid. Hyundai har valt att installera ett mildhybridsystem snarare än att bygga en ordentlig laddhybrid. Det betyder att bilen aldrig går enbart på el, inte ens vid krypkörning vilket kan leda till kommentarer som ”detta är väl en vanlig dieselbil?”. Du som förare märker alltså aldrig att du faktiskt rattar en hybrid.

Körupplevelsen är därför väldigt ”dagens lunch”, ”mellanmjölk” och ”tre för priset av två”, det vill säga lika minnesvärd som en grå novemberdag i valfritt nordiskt land. Hur tror du att en högbyggd, dieseldriven SUV från Korea är att köra? Exakt så är den. Varken bra eller dålig. Precis mitt emellan. Tråkig som bara den.

Att sammanfatta Hyundai Tucson Hybrid är extremt svårt eftersom det egentligen inte finns något att säga om den. Den är en generisk bil för en generisk familj som behöver ett generiskt transportmedel. Tucson Hybrid gör mig lika upphetsad som en diskborste, en klappstol eller det (hypotetiska) faktum att Malaysia Airlines erbjuder extrapris på flyg mellan Kuala Lumpur och Manila. Men om du behöver en prisvärd bil är den inget dåligt val, men välj bort hybriden och spar några tusenlappar.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknologi
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.