BMW 640i Gran Turismo xDrive
Motor:
 3,0-liters, rak 6-cylindrig bensin, 340 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatisk växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1900 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5091/1902/1538mm
Pris: 663 500 SEK (Testbil ca 1 030 000 SEK)

BMW 5-serie GT var en speciell bil med en kluven personlighet. Det var inte klart om Chris Bangles farväl var tänkt att vara en fläskigare 5-serie eller en mer praktisk 7-serie. Nu har BMW förnyat modellen som dessutom hoppat ett steg upp i modellhierarkin. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om 6-serie GT erbjuder det bästa av alla världar eller bara en vilsen nisch.

Utseendet på 6-serie GT har tagit ett rejält kliv uppåt. Bilen är 8,5 centimeter längre än föregångaren och sitter lite lägre än tidigare. Resultatet är en bil vars silhuett tydligt skiljer sig från 5-serien vilket jag ser som positivt eftersom man ändå betalar en extra slant för epitetet ”6” på bakluckan. Det är fortfarande ingen förförande skapelse men den ser betydligt mer slank ut än föregångaren.

Insidan är på vanlig BMW-manér fantastisk. Vår testbil kom med allt från tvåtons-läder till quiltade sätesryggar. Materialvalen är riktigt bra och framför allt har man tillgång till en nivå av teknik som är av allra högsta klass. Parkeringshjälpen kan till och med rendera en 3D-version av bilen som får en att undra om man kör bil eller om man spelar Need for Speed.

En fin insida är alltid trevligt men det betyder inget om inte bilen är fin att köra. Efter vår resa från München till Genève kan jag meddela att 640i GT är en komfortkryssare av rang. Luftfjädring, förlängd hjulbas och ett varierande massageprogram får bilen att kännas som ett alternativ till en behandling på Sturebadet. Framfarten är mjuk, oansträngd och väldigt trevlig. Känslan är kanske inte så grädd-mjuk som de modeller som tillverkas av lyxeliten, men klagar du på 6:ans komfort har du sannolikt en bruten rygg och därmed större bekymmer än att välja rätt bil.

Komforten kommer med ett pris och det är att trots den 340 hästar starka sexan är 640i GT inte en bil som man gärna attackerar landsvägar med. I sitt hårdaste läge är fjädringen fortfarande ganska mjuk och styrningen är inte vad man kallar telepatisk. Drivlinan är det dock inget fel på, den är tyst och len när man aktar sig för det schweiziska polisväsendet samtidigt som den är kraftfull när Tyskland öppnar upp för fri fart. Dessutom låter motorn riktigt härligt under stress vilket är en trevlig överraskning i tider som premierar råmande fyror framför sjungande sexor. Om man ska kritisera bilen för dess mjukhet är oklart. Det beror helt enkelt på var man lägger fokus i namnet, “6” eller “GT”.

Sammantaget kan man säga att 640i GT är en rationellt irrationell bil. Den är snyggare, bekvämare och snabbare än tidigare. Lastvolymen ligger i nivå med ett containerfartyg och komforten är briljant. Det är ingen billig bil (det är inte svårt att hamna norr om miljonen med lite tillval) men har man råd är det trevligt att fortfarande få plats med familj och champagne när man reser. Det enda problemet jag ser är att bilen i viss mån utger sig för att vara mer atletisk än den är. Ser man istället 640i GT som en praktisk milslukare, då är det definitivt ett riktigt attraktivt paket.

BETYG
Exteriör
5
Interiör
9
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
6
Relativ prestanda
8
Teknologi
9
Motorljud
8
Komfort
9
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.