Provkörning av Kia Ceed Sportswagon i Stockholm

Kias försäljning i Sverige har vuxit likt Pinocchios näsa de senaste åren. Med en strid ström av nya spännande modeller, långa garantitider och fräsch design har man stångat sig upp på tredje plats i försäljningsstatistiken. En av de viktigaste pusselbitarna i den koreanska frammarschen i Sverige och Europa har länge varit Golf-konkurrenten Ceed. Kia påpekar därför gärna att nya Ceed är designad i Europa för Europa, något som bland annat ska ha resulterat i rappare och mer underhållande köregenskaper. För att testa detta begav sig Högsta Växeln ut i de uppländska skogarna med kombimodellen, nya Kia Ceed Sportswagon.

Utseendemässigt lämnar nya Ceed Sportswagon det lite egna, framåtlutade formspråket hos föregångaren, till fördel för ett mer traditionellt (europeiskt) dito. Nya Ceed har begåvats med brantare framruta och längre motorhuv jämfört med föregångaren, någonting som för rutan närmare föraren och eliminerar minibuss-känslan från den tidigare generationen. Det har även skett en markant förändring i kombins dimensioner. Bilen har kortare överhäng fram och längre bak, allt i jakt på större lastutrymme. På det stora hela ger bilen ett attraktivt, sobert, men samtidigt ungdomligt, intryck.

Invändigt ger Kians förlängda derrière utdelning. Bagageutrymmet har vuxit ordentligt och är med råge störst i klassen. Man har även sett till att det finns rum för insynsskydd och lastnät under golvet. I passagerar-domänerna är utförandet relativt enkelt, men attraktivt och väl hopskruvat. Testbilarna var alla högt specificerade och Advance-paketet bjöd på vardags-trevligheter som rattvärme och backkamera. Som i många nya bilar har navigationssystemet svårt att hålla jämna steg med sina mobiltelefon-baserade motsvarigheter. Lyckligtvis för Iphone-användaren finns Apple Car Play att tillgå. Är man av den Android-bärande läggningen finns stöd för Android Auto, dock inte officiellt i Sverige. Funktionen går däremot att ladda ner med svensk text från “en hemsida” enligt Kia.

Även drivlinemässigt var testbilarna högt specificerade. Motoralternativen består initialt av två bensinmotorer på 1,0 respektive 1,4 liter. Ett dieselalternativ utlovas för 2019 och det hintas om någon form av elektrifiering i framtiden. Drivlinan i vår kombi bestod av den större bensinaren på 1,4 liter parad med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, tillval för 17 000 kronor. Motorn har tillräcklig dragkraft för en mindre kombi, känns pigg och för inte för mycket oväsen. En del däckljud letar sig dock in i kupén. Köregenskaperna visade sig på kurviga vägar runt Uppsala vara helt till vår tillfredställelse. Bilen styr in med bett i kurvorna och håller fin markkontakt över ojämna partier med fin komfort.

Växellådan kunde däremot vara bättre kalibrerad. I normalläge känns gaspedalen oresponsiv och växellådan alltid lite efter. Växlingarna i sig är snabba och mjuka, men vill man snabbt fylla en lucka i trafiken känns bilen lika alert som en slumrande nattvakt. Växellådan funkar därför bättre i sportläget, även om den ibland håller sig kvar i låga växlar lite för länge. Vi hade av denna anledning gärna testat den manuella lådan. Sittkomforten i bilen är inte heller fantastisk. Med mina dryga 190 cm hade jag svårt att hitta en bekväm körposition. Ratten kommer inte tillräckligt långt bak och sittdynan går inte att vinkla upp för stöd under låren. Det blir därför lite väl mycket gynekolog-stuk på sittställningen.

Sammanfattningsvis är nya Ceed Sportswagon en välbyggd, praktisk och förvånansvärt rolig bil. Då båda bensinversionerna har ett baspris under 200 000 kronor, och pristillägget för kombi endast är 3500 kronor, är den även mycket prisvärd. Se bara till att du kan komma överens med körställningen.