Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi 180 hk
Motor: 2,0-liter, 4-cyl, turboladdad diesel, 180 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 10,0 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1716 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4524/ 1684 /1839 mm
Pris: 377 000 SEK (Testbil ca 429 300 SEK)

Kuga är Fords näst största stadsjeep på den svenska marknaden. Trots detta är den tämligen blygsam rent storleksmässigt. Nu har Ford släppt en ny generation som ska vara bättre på alla möjliga sätt och vis, särskilt toppmodellen Vignale. Frågan är dock om den kan hävda sig i en marknad som är lika mättad som ett amerikanskt skolbarns kolesterolvärden? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Kuga.

Designmässigt är Ford Kuga en påse blandgodis. Fronten är riktigt snygg, och Vignale-modellen är välsignad med extra mycket bling i form av krom. Den ser muskulös ut och framlyktorna får den att framstå som ytterst aggressiv. När det kommer till bakdelen verkar det dock som att designerna helt gav upp och gick på fikarast. Den ser nämligen ut att vara kopierad från Ford Ecosport som sannolikt lär sälja bättre i Pakistan än i Svea rike.

Även interiören bjuder på en högst kluven upplevelse. De som slår till på den dyraste utrustningsnivån Vignale får åtnjuta mängder läder som lätt matchar en S-klass. Även kvaliteten på denna är mycket god. Infotainmentsystemet är uppdaterat. Det är nu bättre, men fortfarande långt från bra. För att byta radiokanal måste man trycka på skärmen en gång för att få fram stationslistan. Sedan måste man scrolla genom listan för att lokalisera den önskade kanalen och välja den. Ponera nu att kanalen i fråga spelar en norsk sommardänga. Självfallet vill man då byta till något trevligare. Då måste man kalla fram listan ytterligare en gång, vänta på att den ska ladda, scrolla ned igen eftersom den inte går direkt till kanalen man lyssnar på, och välja något som förhoppningsvis inte spelar smörja. Föreställ dig nu att denna process måste upprepas tio gånger. Irriterande är bara förnamnet. I en BMW har man ett vred och kan hoppa mellan tio radiokanaler på tio sekunder eftersom listan inte måste laddas om för varje byte. Skärmen är även insjunken i instrumentpanelen av någon obegriplig anledning. Detta gör att jag, som är utrustad med en orangutangs armar, inte kan nå den utan att luta mig framåt. Dessutom skyms en stor del av skärmen. Idiotiskt.

Vignale-modellen har dubbelglas vilket innebär att man som passagerare slipper lyssna på irriterande vindljud, men en stor del vägbuller tillåts ändå in i kupén. Växellådan är lite ryckig, och både gas- och bromsresponsen är nästan för hög. Det räcker med att komma i närheten av gaspedalen för att bilen ska flyga iväg. 180 hästkrafter må inte låta som särskilt mycket, men i Ford Kuga räcker dessa tämligen långt. Bilen känns nämligen alldeles utmärkt snabb. Dessutom bjuder dieselmotorn på tillräckligt mycket vridmoment för att ingen ska känna sig i behov av mer. Så länge man inte också äger en Ferrari. Eller en Bentley. Eller en Porsche. Detta vore dock givetvis osannolikt.

Den mer entusiastiske föraren lär uppskatta att man alltid lägger i växellådans sportläge när man egentligen vill välja drive eftersom det är något ogenomtänkt placerat. Dock lär föraren med räser-ambitioner hålla sig undan från Kuga. Den mjuka fjädringen innebär nämligen att kurvor inte bör tas i högre hastigheter såvida man inte har som mål att få sina passagerare att bli sjösjuka. Nej, någon sportbil är inte Kuga. Tyvärr är den inte särskilt bekväm heller vilket får mig att ställa mig frågan vad Ford egentligen tänkte när de tog fram nya Kuga.

Ford Kuga Vignale är en mellanstor stadsjeep med lyxbilsambitioner. Faktum kvarstår dock att en vuxenfilm-stjärna inte blir Angelina Jolie bara för att hon har en Chanel-klänning på sig. Javisst, Kuga Vignale erbjuder en fullkomligt oslagbar mängd läder, men resten av bilen är en helt vanlig Ford. Den är inte briljant att köra, inte utmärkande bekväm, eller särskilt snygg. För 400 000 kan man nu få en Volkswagen Touareg med en V6-diesel och luftfjädring. Visst, den är utdaterad vid det här laget men den erbjuder ändå en mer exklusiv upplevelse. Ford Kuga Vignale – en B-kändis i en A-klänning.

BETYG
Exteriör
6
Interiör
7
Körglädje
4
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
3
Relativ prestanda
7
Personlighet
8
Motorljud
5
Komfort
6
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.