Tre påvebilar vi minns
Påven liksom alla andra har ett behov av att dagligen transporteras mellan olika destinationer. Till skillnad från dig och mig behöver påven en bil som inte bara uppfyller standardkrav gällande transport, utan något mer. Som ledare av den katolska kyrkan behöver man mer specifikt två saker som skiljer sig från vanliga bilar, säkerhet är första prioritet och synlighet är den andra. Ur dessa krav har den närmast legendariska påve-mobilen fötts och genom åren har den tagit en mängd olika former. Nedan kan du läsa om tre av de mest intressanta bilarna som har transporterat påvar runt om i världen.
Mercedes G-Wagen
Den katolska kyrkan och Mercedes Benz har länge haft ett samarbete och under 70-talet föddes en av de mest ikoniska Påve-bilar n , ”Papa-G”. Vid denna tidpunkt åkte den religiöseledaren runt i en G-Wagen som var kraftfullt modifierad. Framifrån såg bilen tämligen normal ut, men längre bak tornade något som närmast liknade ett akvarium upp sig. Denna glasbehållare var skottsäker och designad för att hålla Påven både säker och synlig. Dessutom gjorde bilens terrängegenskaper att John Paul II kunde besöka Petersplatsen och toppen av Mont Blanc med samma lätthet.
Lincoln Continental Limousine
USA under 60-talet såg annorlunda ut mot idag. Segregeringen var i full blom, människan var på väg mot månen och Påven åkte jänkare på sina amerikanska statsbesök. Bilen var snäppet större än Frihetsgudinnan och hade tillräckligt med krom för att blända Stevie Wonder. Tack vare att denna Lincoln var utrustad med ett tak, klarade sig den sittande ledaren från att löpa samma öde som John F Kennedy som åkte samma typ av bil till vardags.
Seat Panda Marbella Papamóvil
Under ett besök i Spanien användes den minsta bilen i kyrkans historia för att transportera John Paul II. Seat byggde en bil som visserligen erbjöd mindre säkerhet än en nedsövd chihuahua , men lyckades väl med att visa upp Påven. Hur snabb bilen var berodde på hur mycket resenärerna hade ätit till frukost samt vad John Paul II hade för vikt på sina smycken. Den var inte vacker och inte praktisk, men den symboliserade en mer ödmjuk version av kyrkan. Den utgjorde den raka motsatsen till den vulgära bil som använts i USA tjugo år tidigare.
Vilka bilar tycker du förtjänar en plats här? Vilka bilar hör inte hemma?
Oskar Ydenius
oskar.ydenius@hogstavaxeln.com