Test: Mercedes-Benz E 220 d
Mercedes-Benz E 220 d (2016)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 194 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegadautomat, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1680 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4923/1468/2065 mm
Pris: 389 900 SEK
(Testbil ca 650 000 SEK)
När vi var på den svenska presslanseringen av den tionde generationen E-Klass var Mercedes noga med att poängtera en sak – E-Klassen är deras signum. Vi har kört bilen i sin senaste tappning, en bil som har utvecklats med teknologi i det främsta rummet. E-Klassen är en ikon och är på så vis lite av ett flaggskepp för Mercedes-Benz; den ska representera deras anda rakt igenom. E 220 d är den varianten som kommer att bli storsäljaren i Sverige och innan AMG-versionerna rullar ut är det just den vi har fått hålla oss till. Mercedes har trots allt sagt att det är världens bästa bil. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz E 220 d.
När nya E-Klassen designades beslutade sig Mercedes för att försätta C-Klassen och S-Klass i tvångsäktenskap. Därefter kom avkomman i form av E-Klassen. På långt håll är det bokstavligt talat omöjligt att se skillnad på bilarna. För gemene man finns det inte en chans i världen att man skulle kunna identifiera bilarna utan modellbeteckning. Troligtvis har Mercedes beslutat sig för att göra på det viset då det helt enkelt är en makalöst lyckad design. Nya E-Klass är sanslöst attraktiv, både utvändigt och invändigt.
Det som dominerar nya E-Klassens kupé är två stycken 12.3 tums skärmar. Även om Mercedes stereotypiskt sett må rikta sig mot äldre herrar med mage (tänk Lasse Kronér) som troligtvis har samma tekniska kunskap som Kungens farmor har de minst sagt fokuserat på den teknologiska aspekten i nya E-Klass. Man kan med lätthet konstatera att bilen är på tok för komplicerad för den tänkta målgruppen.
När man väl får pejl på det är det dock en sensation, men tyvärr är det inte tillstymmelsen till intuitivt vilket kommer leda till att de flesta enbart kommer att utnyttja några procent av systemets fulla potential. I vilket fall som helst är kvalitetskänslan på absolut topp och interiören är helt ljuvlig. Jag skulle nog så långt som att säga att nya E-Klassen troligtvis har marknadens bästa interiör i dagsläget, även bättre än S-Klassen. Man sitter bekvämt oavsett om man åker fram eller bak och bilen känns minst sagt statsmannamässig – en av anledningarna till att Stockholms gator redan börjat krylla av just nya E-Klassen.
Körupplevelsen i nya E-Klass kan närmast liknas med att åka knapplift – liften sköter det mesta men klarar sig inte utan lite input från personen som åker. På samma sätt klarar nya E-Klass det mesta på egen hand men behöver någon bakom ratten för att alla bitar ska falla på plats. Det är minst sagt en bil för de som är totalt intresserade av att verkligen köra en bil och riktar sig väl egentligen mot de som åker. Att köra på motorväg är en fröjd tack vare autopilot-systemet som gör att bilen praktiskt taget kör sig själv; systemet är något strängare än i exempelvis en Tesla.
Utöver det drar bilen mindre soppa än en sparkcykel då motorn verkar förbränna mer luft än diesel när den tar sig framåt. Man kommer lätt under en halvliter per mil vilket är tack vare den nya generationen dieselmotorer från Mercedes – som dock låter en del i låga hastigheter – samt det faktum att bilen var försedd med en niostegad automatlåda. Automatlådan är en riktigt juvel för övrigt. Det bör även tilläggas att den nya generationen dieselmotorer har kostat motsvarande 20 miljarder SEK att utveckla…
Något som hade en inverkan på åkkomforten var de enorma fälgarna som tillsammans med lågprofildäcken inte gjorde bilen så bekväm som luftfjädringen ger möjlighet till Egentligen är det väl bara en fråga om att välja mindre fälgar. Den är inte körglad i den traditionella bemärkelsen men det är en sann njutning att sätta sig bakom ratten inför en dags bilkörning. Just för att man kommer att ta sig fram utvilad, på ett trevligt sätt.
Det är inte en bil som man kör som en vettvilling med på landsväg även om den känns förvånansvärt lättfotad. Styrningen är otroligt avdomnad och det är som sagt inte en förarorienterad bil i den traditionella bemärkelsen. Både BMW 520d eller Jaguar XF är tveklöst två mer körglada bilar. Men pendlar man mycket och kör långa sträckor borde E-Klassen vara väldigt högt upp på listan.
Fokus hos nya E-Klass är istället teknologi, komfort och lyx. Det är en lyxbil i ett lite mindre och, om man är försiktig, billigare format. Att den kanske inte lämpar sig för Mercedes karakteristiska konsumenter spelar egentligen ingen roll. Mercedes vill locka till sig yngre konsumenter och med det paket som nya E-Klassen erbjuder är det verkligen så mycket bil de flesta behöver. Mercedes-Benz E-Klass – fantastiskt flaggskepp.