På senare år har Tesla och Porsche tävlat febrilt om både varvtider och hästkrafter. Nu har tyskarna dragit skynket av den nya herren på täppan – nya Porsche Taycan Turbo GT.
Den nya modellen stoltserar med hela 1 108 hästkrafter och hela 1 340 newtonmeter.
Det trumfar Tesla Model S Plaid när det gäller hästkrafter (1 020) men inte vridmoment (1 450).
Det är emellertid inte där som Porsche har lagt sitt krut, utan de har i stället satsat helhjärtat på mer dynamisk körning.
Dubbla banrekord
I samband med lanseringen av nya Taycan Turbo GT har Porsche även kommunicerat två nya banrekord.
Ett berör Laguna Seca i Kalifornien är en Taycan Turbo GT fått den nya rekordtiden 1 minuter 27,87 sekunder, ett nytt rekord för en produktionselbil.
Det är ungefär en halv sekund snabbare än en Model S Plaid och två sekunder snabbare än en Porsche 918.
Nordslingan hägrar
Porsche har även slagit rekordet för fyrdörrars sedaner på Nürburgring med en tid på 7 minuter och 7,55 sekunder. Den snabbaste elbilen är Rimac Nevera som körde på 7 minuter och 5,298 sekunder.
Den sistnämnda har emellertid 1 914 hästkrafter och visar således att hästkrafter inte är allt.
Porsche Taycan Turbo GT finns som specialversion utan baksäte
Taycan Turbo GT går att få med Porsches berämda Weissach-paket – ett lättviktspaket – som plockar bort baksätet till förmån för en rullbur vilket också innebär en viktbesparing.
Räckvidden för Taycan Turbo GT är 555 kilometer enligt WLTP.
Sprinten till 100 km/h tar 2,2 sekunder medan toppfarten är 305 km/h.
Det tyska priset är cirka 2,7 miljoner kronor så man kan räkna med att Porsche Taycan Turbo GT kostar snäppet mer på den svenska marknaden.