Test: Volvo ES90 provkörd – en värdig Volvo i miljonklassen
Volvo har haft det kämpigt på sistone, inte minst under lanseringen av EX90. Nu, med nya Volvo ES90, menar man att skavankerna har slipats bort.
Vi tog oss ner till den franska rivieran för att lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volvo ES90.

Foto: Volvo Cars
Vad är Volvo ES90?
Som namnet antyder är Volvo ES90 en helt elektrisk ‘sedan’, mer om det sen, av storleksordning 90. En syskonbil till Volvo EX90 och nära besläktad med Polestar 3.
I samband med lanseringen av ES90 byter man till 800V-teknik samt helt nya och egenutvecklade elmotorer, vilket ger en laddhastighet norr om 300 kW och en räckvidd på knappa 70 mil. Problematiken kring att utnyttja centraldatorn och mjukvaran som strulade har man också haft tid på sig att tämja.
Den främsta marknaden för modellen är Kina, där majoriteten av försäljningen förväntas ske. Segmenteringen är i högsta grad anpassad efter marknaden, då Volvo ES90 varken är en regelrätt sedan eller kombi, utan kombinerar dessa klassiska karosstyper i en halvkombi.

Volvo ES90 vid första anblick
Exteriören påminner lite om en uppblåst Polestar 2. Slankheten och den tydliga uppdelningen: motorhuv, kupé och akter, som sedaner har återfinns inte i samma utsträckning hos ES90.
Med det sagt finner undertecknad att ES90 är visuellt tilltalande, inte minst framifrån från en trekvarts-vinkel, tack vare rena linjer och tydliga grafiska element.
Baken reser sig ovanligt högt, både visuellt och i praktiken, och blir därmed lite udda och svårare att komma överens med i en ‘sedan’. En spännande detalj är emellertid de baklyktor som sitter integrerade precis intill bakrutan, som för övrigt kan misstas för ett brevinkast i backspegeln.
Redan när man kliver in bakom ratten känns det att Volvo ES90 inte är något lådbilsbygge; dörrarna har en förtroendeingivande tyngd och de stängs med ett sofistikerat ljud, eller med soft-close om man inte får igen dörren helt.
Interiören är oerhört behaglig. Designen är avskalad, på gott och ont, och kombinationen av trä, metall, läder och kristall ger det hela textur och ett gott intryck. Tyvärr försämras intrycket något av billigare material nedtill och att allt inte känns helt och hållet robust, brister som i miljonklassen borde ha arbetats bort.
Känslan av rymd är påtaglig, mycket tack vare ett stort glastak, men även som följd av att bilen är stor, riktigt stor.
Volvo ES90 mäter fem meter på millimetern vilket gör avtryck på baksätet som är enormt. Undertecknad, som mäter knappa två meter, får plats bakom mig själv utan konstigheter.
ES90 lider dock i viss mån av samma problem som så många andra elbilar, nämligen att golvet hamnar högt upp vilket leder till bristfälligt lårstöd och bristande komfort. Det kompenseras till viss del av att bilens längd tillåter en att sträcka ut benen framåt.
I baksätet kan man avnjuta ventilation och värme i stolarna, men man känner sig inte som den viktigaste personen i bilen. Exempelvis finns inga skärmar eller bord att tillgå, och ska du ha massage får du hoppa in i framsätet.
Bakom ratten
På de solkyssta franska vägarna satte vi kurs mot bergen ovanför Monaco. Det första som blir uppenbart bakom ratten är hur sanslöst tyst Volvo ES90 är. Fläkten i kupén överröstar samtliga ljud utifrån och från drivlinan.
Detta kompletteras mycket väl av ett hejdundrande ljudsystem från Bowers & Wilkins (tillval) som utnyttjar den övriga tystnaden till fullo; systemet beståendes av 25 högtalare levererar tajt bas och detaljerad diskant, är något som absolut är värt den extra (och relativt bilens pris, lilla) slanten.
Luftfjädringen parerar större ojämnheter utan problem, men mindre imperfektioner letar sig in i kupén vilket blir ännu tydligare när det i stort sett är det enda av omvärlden man känner av.
Volvo ES90 uppträder i mångt och mycket precis som man vill att en lyxlimpa bör. Kalibreringen av styr- och pedalinput gör upplevelsen bakom ratten avkopplande och förtroendeingivande på samma gång.
Bilen är lätt att placera tack vare den väl avvägda och lätta styrningen, även på trånga gator, och såväl gaspådrag som inbromsningar görs mjuka även om man är tungfotad.
Pelle i botten resulterar knappast i någon hårresande acceleration, men då bör nämnas att vi rattade den klenaste versionen med drivning enbart på bakhjulen. Effekten räcker dock fullgott för att hålla trafikrytmen.
Rent dynamiskt är Volvo ES90 knappast något underverk, men den kan hålla ett tryggt och stadigt tempo på vägarna tillika spagettin som pryder rivierans bergssidor.
Det kan få anses imponerade i sig med tanke på att Volvo ES90 väger som en nättare pansarvagn. Vill du ha en mer körglad limpa får du vända dig till BMW.
Att ge sig an infotainmentsystemet är inte fullt lika harmoniskt som resten av körupplevelsen. Det är responsivt och anpassar lättillgängliga funktioner beroende på om man kör eller står stilla, vilket är finurligt.
Samtidigt måste man in och gräva i djupa menyer för att hitta i stort sett alla funktioner. Vill du ändra avståndet på den adaptiva cruise controlen? Finns i sjön.

Volvo ES90 visar vad Volvo går för
På det stora hela rör det sig alltså om en fantastiskt behaglig kärra. Den är trevlig att kolla på, sitta i och köra. Räckvidd och laddhastighet är absolut tillräckliga för att den ska förbli trivsam på längre turer.
Det är kul att se vad Volvo kan åstadkomma i ett flaggskepp, och framförallt ger det en inblick i hur potentiellt lovande stundande EX60 är. Samtidigt förefaller Volvo ES90, som är en ytterst nischad produkt, svårsåld.
I Sverige får vi (inledningsvis) endast den topputrustade versionen ‘Ultra’, som förvisso får i stort sett all utrustning, men blir dyr. Prisskillnaden mot den körglada konkurrenten BMW i5 är nämligen över 100 000 kr och det dubbla mot den rymliga Audi A6 e-tron.
Med det sagt framstår Volvo ES90 minst sagt som en värdig konkurrent mot samtliga tyskar och är ett val som erbjuder något unikt i segmentet. Viva välbyggda Volvo-vagnar!

Volvo ES90 Single Motor Extended Range (2026)
Motor: En elmotor, 333 hästkrafter, 480 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sek
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 651 km
Vikt: 2 410 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5000/2120/1547 mm
Pris: Från 929 000 SEK
Volvo ES90 Twin Motor (Performance)(2026)
Motor: En elmotor per axel, 449 (680) hästkrafter, 670 (870) newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 (4,0) sek
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 700 km
Vikt: 2 628 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5000/2120/1547 mm
Pris: Från 988 000 (1 052 000) SEK
Volvo ES90
Volvo ES90 framstår minst sagt som en värdig konkurrent mot samtliga tyskar och är ett val som erbjuder något unikt i segmentet.
