Test: BMW M3 CS Touring testad – världens vassaste familjebil
BMW M3 har sannerligen definierat sitt segment sedan debuten för 39 år sedan. 2022 kom en länge efterväntad kombivariant till världen. Nu har den fått den berömda CS-behandlingen som gör bilen mer extrem på alla sätt i form av BMW M3 CS Touring.
CS står för Competition Sport och är en beteckning som väger tungt i BMW-kretsar. Det är inte utan anledning. Just CS har prytt några av det bayerska märkets mest ikoniska modeller.
Jämte ordinarie BMW M3 Touring, en bil vi på redaktionen uppskattar en hel del, innebär CS-beteckningen mer effekt, skalstolar, annan fjädring, lägre vikt, inga mugghållare och inget armstöd.
Man sparar 15 kilogram jämfört med en vanlig M3 Touring vilket i sig inte är mycket, men det är snarare alla hårdvarurelaterade uppdateringar som utmärker sig.


Foto: William Koitrand
De som vet, de vet
Det som utmärker en M3 CS jämte en ordinarie M3 rent kosmetiskt är framför allt de aggressivare detaljerna.
De gula framlyktorna, de guldiga fälgarna och huvdekalerna som talar om för omvärlden att det rör sig om just en CS-modell, något förvånansvärt många verkade begripa.
Vår testbil var dessutom lackad i British Racing Green, en BMW Individuallack, som utmärker sig i havet av östersjöfärgade kombibilar.
Utöver den kosmetiska biten har effekten skruvats upp till 551 hästkrafter att jämföra med 530 hästkrafter för ordinarie M3.
Interiört möts man av en uppenbart avskalad miljö. Skalstolarna är stenhårda och rätt knepiga att ta sig ur men det hela är en fråga om funktion före form.
Stolarna håller fast en likt ett skruvstäd vilket understryker bilens mer dynamiska färdigheter. Man sitter fastkilad vilket är gynnsamt under mer inspirerande körning men stolarnas hårdhet gör längre turer till något av en ergonomisk utmaning.
Man saknar även mugghållare och ett traditionellt mittarmstöd vilket påminner om att bilen prioriterar körning över bekvämlighet.
I praktiken är den lika användbar som en vanlig M3 Touring. Bagageutrymmet är oförändrat och mäter 500 liter med sätena uppfällda och 1510 liter nedfällda. Fullständigt familjegodkänt även om passagerarna kanske har åsikter om stolarnas hårdhet.
Vassare än en keramisk kniv
Tanken med BMW M3 CS Touring är att bjuda upp till dans på landsväg snarare än att vara en regelrätt banbil. Vill man ha en mer eller mindre fullfjädrad banmaskin är det CSL-beteckningen man ska tråna efter som återfinns i form av M4 CSL.
Med det sagt är M3 CS stenhård men ändå följsam. Fjädringen är bilens paradgren och hanterar ojämnheter med en oerhörd finess utan att någonsin bli obekväm.
Chassit är dessutom unikt för CS-modellen. Det bygger på en mix av kolfiberförstärkta delar, förstärkta motorfästen och modellspecifika inställningar för den adaptiva fjädringen, styrningen och antisladdsystemet.
Resultatet är ett chassi som känns vassare, mer kommunikativt och betydligt mer sporrande än i en vanlig M3 Touring som redan den utmärker sig rent kördynamiskt.
Jag inledde min testvecka med M3 CS Touring med bankörning på Arlanda Test Track 1, en teknisk bana mer lämpad för mindre åkdon. Styrningen på M3 CS är vassare än en keramisk kniv.
Den kommunicerar bilens greppnivåer precis hela tiden och man är ständigt medveten om var den dynamiska gränsen går. Hela körupplevelsen sylvass och bilen svarar direkt på förarens input.
Trots denna oerhörda kompetens upplevs M3 CS Touring ändå som lekfull och hjälper mer än gärna till när det kommer till att ta sig runt en bana så snabbt som möjligt samtidigt som lekfullheten inte glöms bort.
M3 CS Touring ingår i den kategori av bilar som folk faktiskt köper för att rasta på bana och undertecknad kan intyga att det bara är att tuta och köra.
Något man måste leva med om man rattar M3 CS Touring är mer vägljud och mer drönande från avgassystemet.
Bromsarna är inte unika för CS-modellen men keramiska går att få som tillval vilket är att rekommendera för den som planerar frekvent bankörning.


BMW M3 CS Touring är familjebilarnas familjebil
BMW M3 CS Touring är en oerhört imponerande skapelse. Den lyckas oerhört väl med att vara precis så vass som är rimligt för körning på allmän väg, samtidigt som man skruva upp upplevelsen rejält om man så önskar.
Stolarna är stenhårda vilket bör tas i beaktande om man man ska pendla i sin M3 CS Touring.
Det bör understrykas att man kommer väldigt långt med M3 Competition Touring. Det M3 CS Touring gör är att visa bilvärldens entusiaster att BMW minsann vill tilltala hjärtat i största möjliga utsträckning.
M3 CS Touring är snabbare, vassare och mer karaktärsfull än den vanliga. Den är även mer högljudd, har hårdare stolar och en prislapp som är svindlande men inte utan anledning.
Priset börjar på 1 779 000 kronor vilket är drygt 562 000 kronor mer än en M3 Touring men det man får tillbaka är en av bilvärldens mest kompromisslösa prestandakombibilar.
Den kombinerar prestanda och praktikalitet på ett sätt som ingen annan prestandakombi gör på marknaden. Hoppas bara att barnen inte har anlag för åksjuka…

Fördelar
- Brutalt snabb
- Otroligt chassi
- Sanslöst kompetent
Nackdelar
- Stenhårda stolar
- Oerhört dyr
- Inga mugghållare
BMW M3 CS Touring (2025)
Motor: 3-liters I6, 551 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 300 km/h
Vikt: 1 925 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4796/1918/1447 mm
Pris: Från 1 779 000 SEK
BMW M3 CS Touring
BMW M3 CS Touring är familjebilarnas okrönte konung. Den är snabbare, skarpare och mer kompromisslös än en vanlig M3 Touring och chassit är ett litet mästerverk i sig. Stolarna är stenhårda, priset är högt och komforten får stryka på foten men när vägen svänger – eller när man rullar ut på bana – finns det få kombibilar i världen som bjuder på en lika sylvass och karaktärsfull upplevelse.
