Test: Alfa Romeo Tonale provkörd – med körglädje i fokus
Alfa Romeo har under en längre tid omgärdats av rykten om allt från försäljningar till nedläggningshot. Men med det senaste fokuset på bilvärldens absoluta mittpunkt, små till medelstora kompakt-suvar i kombination med ökade priser, verkar märket ha stabiliserat sina finanser, om än tillfälligt.
Vi begav oss till den italienska Toscanakusten för att provköra den ansiktslyfta versionen av Tonale, för att se om den kan påskynda de framgångar märket så desperat behöver.

Foto: Alfa Romeo
Bilentusiastens val
Som min kollega Gustaf konstaterade vid det senaste tillfället vi bekantade oss med Alfa Romeo Tonale, har varumärket sedan länge en självklar plats i varje bilentusiasts hjärta.
Precis som andra märken med liknande arv, som Saab och Jaguar, har Alfa Romeo fångat publiken genom att skapa vardagsbilar med en påtaglig känsla av körglädje.
Just det här med körglädje och förarens närvaro är något Alfa Romeo verkligen betonar. Hela presentationen av bilen kretsade kring det faktum att AI ännu inte riktigt förstår sig på glädjen i att köra bil.
Det var faktiskt ganska uppfriskande i en tid då de flesta tillverkare gärna pratar om AI och hur det används i utveckling.
Även om det också sätter fingret på något annat: Tonale är på intet sätt bilen du köper för att få de senaste uppkopplade funktionerna, utan för att den är en genuint välbyggd bil.

Inte en smartphone på hjul
Tonale har visserligen det mesta man förväntar sig av en modern bil, som adaptiv farthållare, navigationssystem och mycket mer. Men halvautomatisk parkering imponerar knappast år 2025, å andra sidan är det inte därför man köper en Alfa Romeo heller.
Anledningen till att vi befinner oss i Italien för en provkörning är att modellen har genomgått ett mindre ansiktslyft.
Det innebär bland annat ett uppdaterat formspråk i fronten för att uppfylla de nya EU-kraven, som inte längre tillåter att registreringsskylten monteras på sidan vilket varit ett klassiskt kännetecken för Alfa Romeo.
Just designen är ett av de områden där Alfa Romeo verkligen lyckas bäst. Så länge man inte lider av allvarliga hornhinneskador är det svårt att inte beundra Tonale för dess utseende, suv-karossen till trots.

Premium, som det brukade vara
Alfa Romeo Tonale är en bil som onekligen känns väldigt premium och stoltserar med målade Brembo-bromsok, på klassiskt Alfa-manér.
Dessutom sitter det rejäla avgasutblås på den italienska suven. Små detaljer, men sådana som verkligen gör skillnad i en tid då allt mer fokus ligger på att utrusta bilarna med den senaste och “coolaste” mjukvaran.
För att understryka ansiktslyftet har man även plockat fram ett antal riktigt läckra kulörer ur arkiven, krispiga nyanser av gult, grönt och rött finns nu att tillgå.
På insidan har man lyckats återskapa den läckra Alfa-känslan med hög kvalitet i materialvalen. Det känns helt enkelt roligare, med förvånansvärt små medel, att åka runt i Tonale jämfört med dess tyska eller, för den delen, svenska motsvarigheter.

Alfa Romeo Tonale är det passionerade valet
Det här är lite av styrkan som genomsyrar hela Tonale. Den gör allt som konkurrenterna gör, men som förare blir upplevelsen några snäpp mer spännande. Det känns som ett mer personligt och framför allt ett mer underhållande val.
I samband med ansiktslyftet har man även valt att justera vissa chassikomponenter, och hjulspåren har breddats med några millimeter. Resultatet är en bil som inte bara ser bättre ut, utan också är roligare att köra.
På de slingriga vägarna runt Toscana briljerar Tonale, en fyrhjulsdriven hybrid med samma upplägg som Volvos laddhybrider, det vill säga elmotor bak och bensinmotor fram, men utan fysisk koppling mellan dem.
Det gör att den emellanåt kan upplevas som lite väl framhjulsdriven, men överlag ger den ett neutralt intryck.
Under provkörningen var greppet gott i alla lägen, men ett test på svenska vintervägar hade verkligen varit spännande, för att se hur systemet beter sig på gränsen.

Bekant teknik
När batteriet är fulladdat känns bilen pigg och alert, men något sävligare när det laddats ur. Det är tyvärr en högst naturlig konsekvens av att en stor del av effekten kommer från elmotorn på bakaxeln. Fördelen är att man kan ta sig fram helt elektriskt i upp till drygt 60 kilometer.
Likt flera andra tillverkare har Alfa Romeo utrustat bilen med den senaste generationens tvåventilsdämpare, vilket gör att körlägena faktiskt gör reell skillnad.
Med ett snabbt vred på körlägesväljaren kan den gå från sportigt styv till komfortabelt gungande.

Nya Alfa Romeo Tonale är en äkta italienare
Det är onekligen så att den senaste Alfa Romeo Tonale är en tvättäkta italienare. Samtidigt bör man lyfta fram att den briljerar på flera områden, körglädje, estetik och, inte minst, upplevd kvalitet.
De rejäla växlingspaddlarna och de attraktiva materialvalen bidrar till att man faktiskt blir genuint intresserad av modellen.
Det är uppenbart att livet blir roligare med en Tonale jämfört med konkurrenterna, även om den inte kan skryta med den allra senaste versionen av en AI-assistent.
Alfa Romeo Tonale Ibrida Plug-In (2026)
Motor: 1,4-liters bensinmotor, elmotor, 270 hästkrafter, 270 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,6 sek
Toppfart: 195 km/h
Elektrisk räckvidd: 61 km
Vikt: 1 910 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4522/2082/1614 mm
Pris: Testbil ca. 740 000 SEK
Alfa Romeo Tonale
Nya Tonale är roligare, snyggare och bättre ihopskruvad än någonsin. Dessutom känns den flera snäpp mer extravagant än den genomsnittliga SUV:en, samtidigt som den bockar av många praktiska kriterier. Det är en bil man trivs bakom ratten i, även om den varken bjuder på den allra senaste tekniken eller klassledande elektrisk räckvidd.
