Audi A2 3L provkörd i Tyskland
Audi A2 1.2 TDI 3L var vid lanseringen en teknologisk tour de force, och den mest bränsleeffektiva fyrdörrarsbilen på marknaden. Högsta Växeln närvarade nyligen vid 25-årsfirandet för Audi A2 i Tyskland, och fick då möjlighet att stifta närmare bekantskap med den rekordsnåla bilen.
När Audi A2 lanserades inför modellåret 2000 var den något av ett skrytbygge för Volkswagengruppen, som med en kaross i aluminium, oväntat stor invändig volym och raffinerade köregenskaper skulle vara världens bästa småbil.
Ett av målen med modellen var också att bygga världens första fyrdörrars “trelitersbil” – det vill säga en bil med en bränsleförbrukning på under 3 liter per 100 kilometer.
Modellversionen som skulle uppnå detta gick under namnet 1.2 TDI – ofta kallad 3L i folkmun – och har med åren kommit att bli legendarisk.

Lätt bil blev lättare
Redan på håll kan man ana att 3L-versionen skiljer sig från gemene Audi A2, och det mest uppenbara skillnaden är att hjulhusen är smäckrare för minskat luftmotstånd.
Inuti dessa gömmer sig smala 14-tums magnesiumfälgar skodda med lättrullande däck med en bredd på endast 145 millimeter. Till och med navkapslarna är optimerade för bästa aerodynamik.
Den redan lätta bilen genomgick också en bantningskur. I sin lättaste form saknar den både styrservo och luftkonditionering, och är försedd med ett lättare baksäte som inte går att fälla.
Trecylindrig diesel och robotväxellåda
Drivlinan är densamma som i Volkswagengruppens andra trelitersbil Volkswagen Lupo 3L, vilket innebär en trecylindrig 1,2-liters dieselmotor i kombination med en femstegad robotstyrd växellåda.
Motorn är tillverkad helt i aluminium för att spara vikt, och är försedd med ett start-stopp-system vilket var en verklig innovation för 25 år sedan.

Effekten ligger på blygsamma 61 hästkrafter, och reduceras till bara 41 hästkrafter om man aktiverar det extra snåla ECO-läget.
I ECO-läget aktiveras även en frihjulsfunktion, som innebär att bilen rullar fritt i stället för att motorbromsa när man släpper på gasen.
Moderna siffror från Audi A2 3L
Resultatet av detta närmast maniska fokus på effektivitet är en bil som väger bara 855 kilo, med ett cd-värde på 0,25 och en officiell förbrukning på bara 0,299 liter per mil.
Detta är siffror som många helt nya bilar hade varit avundsjuka på idag, och framstår som i högsta grad moderna.
Initialt irriterande körupplevelse
“Modern” är emellertid inte ett ord som nödvändigtvis kan användas för att beskriva körupplevelsen, och det beror främst på den robotiserade växellådan.
Vid första bekantskap framstår den nämligen som slö, med långa pauser under uppväxlingarna och ett stundtals lynnigt beteende vid lågfartsmanövrering.
Hoppar man lyckligt oanande in i en Audi A2 3L och tror att den ska bete sig som vilken modern automatväxlad bil som helst kommer man således att bli gravt besviken.
Dessutom letar sig en hel del vibrationer och motorljud in i kupén – i synnerhet på tomgång – vilket är svårt att komma ifrån med något så obalanserat som en trecylindrig diesel under huven.

En bil att lära känna
När man har kört Audi A2 3L ett tag kommer man emellertid underfund med hur man utvinner det bästa ur drivlinan, och då går körupplevelsen snabbt från lätt irritation till genuin underhållning.
Knepet som på andra robotstyrda växellådor från det tidiga 2000-talet är att lyfta på gasen i uppväxlingarna, vilket gör dem både snabbare och mjukare.

Jag fann att jag föredrar att växla manuellt vid raskare acceleration för att försäkra mig om följsamma växlingar, men resten av tiden låta bilen själv sköta växlingarna.
Eftersom ECO-läget kopplas ur automatiskt när man växlar manuellt innebär det också att man får nöjet att både experimentera med frihjulet, samt åtnjuta den lilla dieselns fulla kraft när den verkligen behövs.
Audi A2 3L är en modern klassiker
Köregenskaper som kräver att föraren koncentrerar sig och arbetar tillsammans med bilen för att den ska prestera på topp var inte nödvändigtvis ett försäljningsargument när Audi A2 3L var ny.
När modellen nu i rask takt närmar sig veteranstatus är verkligheten emellertid en annan.

I en äldre entusiastbil är en unik, involverande och färgstark körupplevelse snarare ett stort plus, som innebär att den fortsätter vara relevant långt efter att dess tjänster som vardagstransport är förbi.
För bilentusiasten mer intresserad av ingenjörskonst, industridesign och finurliga lösningar än flashig design och prestanda är Audi A2 3L således en modern klassiker som är väl värd att sukta efter.
Utmaningen är att få tag på ett lågmilat exemplar, då få andra bilar byggda under de senaste 25 åren passar lika bra för att avverka många tusentals pendlarmil.
Audi A2 1.2 TDI 3L (2002)
Motor: 1,2-liters 3-cylindrig diesel, 61 hästkrafter, 140 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-stegad robotstyrd manuell växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 14,9 sekunder
Toppfart: 168 km/h
Vikt: 855 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3826/1673/1553 mm