Jaguars sista bil med förbränningsmotor har nu tillverkats
Den 19 december rullade den allra sista bensindrivna Jaguaren av bandet i Solihull. Ett ögonblick som markerar slutet på en epok och början på något helt annat för det klassiska brittiska märket.
Nu är det bara elbilar som gäller framgent. Det rapporterar amerikanska Road & Track.
Den sista Jaguaren med förbränningsmotor
Det blev ingen lågmäld sorti. Den sista Jaguaren med förbränningsmotor var en Jaguar F-Pace SVR, utrustad med märkets kanske mest karaktärsfulla drivlina: en kompressormatad V8 på 575 hästkrafter. Ett val som känns både självklart och symboliskt.
Just F-Pace SVR är en av marknadens mest underskattade modeller där körupplevelsen definieras av den ovannämnda V8-motorn.
Ett farväl i Solihull
Den 19 december samlades personalen vid fabriken i Solihull för att ta farväl. Nästan 90 år efter att den första Jaguaren byggdes hade den sista bensinmotorn monterats.
Därmed är skiftet komplett. Jaguar lämnar förbränningsmotorn bakom sig och satsar fullt ut på eldrift.

En motor som definierade märket
Att beslutet är känsloladdat råder det inga tvivel om. Jaguars historia är tätt sammanflätad med motorer som inte bara levererat prestanda, utan också personlighet.
Raka sexor, mullrande tolvor och på senare år den karismatiska V8:an som gett modeller som F-Type och F-Pace SVR en otrolig karaktär.
En plats i historien
Den sista F-Pace SVR får nu ett mer stillsamt liv. Bilen har överlämnats till Jaguar Daimler Heritage Trust och kommer att ställas ut på British Motor Museum, sida vid sida med andra motorhistoriska milstolpar.
Däribland den sista Jaguar E-Type som byggdes. Ett sällskap som säger allt om bilens symboliska värde.
En elektrisk framtid utan V8
Samtidigt blickar märket framåt. Nyligen visade Jaguar upp elkonceptet Type 00, en tydlig markering om vart man är på väg.
Över 1 000 hästkrafter, flera elmotorer och ambitionen att skapa den snabbaste landsvägs-Jaguaren någonsin.
Imponerande siffror, utan tvekan men på kuppen har Jaguar lyckats förstöra både sitt varumärke och arv. Frågan är hur mottagandet blir när bilen väl når konsumenter.
Om Jaguars nya elektriska identitet blir en framgång återstår att se. Men oavsett hur framtiden ser ut är det svårt att inte stanna upp här.
För ibland handlar bilar inte om effektivitet, räckvidd eller varumärkesstrategier. Ibland handlar det bara om ljudet från en V8 som kallstartar för sista gången.