Australisk prestanda-pickis chockar samlarmarknaden
En ovanlig australisk prestandabil har oväntat tagit plats i det internationella rampljuset. En HSV GTSR W1 Maloo, en extrem “ute” har nyligen sålts på auktion för ett rekordbelopp och väckt uppmärksamhet långt utanför Australiens gränser.
Det rapporterar News.com.au.
En “ute” är ett australiskt uttryck för en pickis.

Såldes för rekordbelopp
Bilen klubbades för 1,2 miljoner australiska dollar, motsvarade drygt 7,3 miljoner kronor, vilket är betydligt mer än tidigare försäljningar av samma modell.
Affären sätter ett nytt riktmärke för W1 Maloo och placerar modellen i ett helt annat samlarsegment än tidigare.
Helt orörd från fabrik
Ett av skälen till det höga priset är bilens skick. Den aktuella bilen har rullat blott 26 kilometer och beskrivs som i det närmaste orörd.
För samlare är låg mätarställning ofta avgörande, särskilt när det gäller bilar som byggdes i extremt begränsad upplaga.

Det gör W1 Maloo unik
HSV GTSR W1 Maloo är inte vilken ute som helst. Modellen byggdes i endast fyra exemplar och var den sista och mest extrema versionen av Holdens klassiska prestanda-ute.
Under huven sitter en 6,2-liters kompressormatad V8 med 635 hästkrafter, samma LS9-motor som användes i Chevrolet Corvette ZR1, kopplad till manuell växellåda.
Till skillnad från mer vardagsinriktade pickuper var W1 Maloo utvecklad med tydligt fokus på körkänsla och rå prestanda.
Chassi, bromsar och drivlina var specialanpassade för modellen, vilket gör den till en av de mest kompromisslösa bilar som någonsin byggts i Australien.
Slutet på en era för Holden
Modellen markerar också slutet på något större. När Holden lade ner sin lokala bilproduktion 2017 avslutades över 70 år av inhemsk tillverkning.
W1 Maloo byggdes som ett slags avsked till den australiska muskelbilstraditionen, vilket ger bilen ett symbolvärde som sträcker sig bortom själva tekniken.

Ovanligt inslag på samlarmarknaden
Att just en australisk ute når dessa prisnivåer är ovanligt i en samlarmarknad som annars domineras av europeiska sportbilar och klassiska tävlingsbilar.
Samtidigt visar affären att intresset för karaktärsfulla bilar med tydlig identitet och historia fortsätter att växa.
För många köpare handlar det inte längre bara om varumärke eller topphastighet, utan om vad bilen representerar.
I det här fallet slutet på en hel bilindustri och en typ av bil som sannolikt aldrig kommer tillbaka.