BMW uppdaterar sitt monster: 218 hästkrafter och 192 kilogram

BMW Motorrad har nu dragit skynket av uppdaterade versioner av några av deras mest extrema hojar, däribland superbikes M 1000 RR och S 1000 RR samt roadsters M 1000 R och S 1000 R. 

Den här gången ligger fokus på förbättrad prestanda, uppdaterad design och modern teknik som gör körningen både smidigare och mer effektiv.

BMW M 1000 RR: Bland det sjukaste på två hjul

M 1000 RR är en av BMW:s mest kraftfulla modeller hittills, homologerad för banracing och med astronomiska 218 hästkrafter och en vikt på blott 192 kilogram.

Det tyska märket har också lagt till nya detaljer, som en specialdesignad kåpa och så kallade “winglets” – små vingliknande detaljer på sidorna – som förbättrar aerodynamiken och ökar marktrycket, vilket gör att motorcykeln ligger mer stabilt på vägen även i högre hastigheter.

Resultatet är en snabbare och säkrare körupplevelse för dem som vill tänja på gränserna. M 1000 RR är mer eller mindre en racingmotorcykel med registreringsskylt.

BMW
bmw M 1000 RR är bland det galnaste som finns på två hjul.

Foto: BMW Motorrad

BMW M 1000 R: Övning ger färdighet

M 1000 R har fått en uppdaterad, mer dynamisk look med nya LED-strålkastare som ger hojen ett modernare intryck om man ska tro tyskarna själva.

Modellen anses vara tämligen förlåtande att köra och är tänkt att både brukas på allmän väg och bana. 

M 1000 R har fått en del teknik hämtad från storebror M 1000 RR, allt för att göra hojen något enklare att rasta på bana. 

M 1000 R är en mångfacetterad motorcykel som gör sig lika bra på långtur som för dem som vill släppa loss på landsväg. Den är en kombination av en så kallad superbike och roadster.

Med 210 hästkrafter och mer upprätt sittställning är den inte lika brutal som M 1000 RR.

M 1000 R är bra på mycket.
BMW
M 1000 R har 210 hästkrafter.

S 1000 RR: Racingkänsla för alla förare

S 1000 RR, en modell som ofta förknippas med banan, har nu blivit ännu mer anpassad för höga hastigheter. Den är utrustad med nya funktioner för att optimera både stabilitet och bromskraft.

Bland de nya förbättringarna finns något som BMW kallar för “Pro-körlägen”, där föraren kan välja olika inställningar beroende på väg och väder.

Det är ett bra tillskott för dem som kanske inte är bevandrade i bankörning men vill ha känslan av att köra en racingmotorcykel.

BMW
S 1000 R är inget för nybörjaren.
BMW
S 1000 R är förhållandevis förlåtande.

BMW S 1000 R: Mer kraft och mer teknik

För den som föredrar en något lättare motorcykel men ändå vill ha kraften hos en racingmodell är BMW S 1000 R ett utmärkt alternativ.

Modellen har fått en starkare motor med hela 170 hästkrafter och förbättrade tekniska funktioner för en mer effektiv och mjukare körning.

Det kortare växlingssystemet gör acceleration snabbare, medan smarta detaljer som en USB-C-laddare under sätet och BMW:s inbyggda nödsamtalssystem gynnar den praktiska aspekten.

BMW
S 1000 R är tänkt att vara tämligen lättkörd.

Lansering till 2025

De nya modellerna av BMW:s superbikes och roadsters förväntas nå marknaden i början av 2025.

Svenska priserna är följande:
BMW M 1000 RR – 411 700 kr
BMW M 1000 R – 240 800 kr

BMW S 1000 RR – 259 900 kr

BMW S 1000 R – 177 600 kr