Greppet om miljön: Så mycket påverkar däck dina utsläpp

Däck är den enda kontaktytan som bilar har med vägen, vilket gör deras grepp om både säkerhet och utsläpp avgörande. För att upplysa om hur mycket däck faktiskt påverkar miljön blev vi inbjudna till en Michelin-middag.

Det var full gas på däcktema under informationsmiddagen som kallades “From Tyre to Table.”

Varje rätt innehöll någon av de 200 material som används vid däckproduktion, och gav oss en smakrik lektion i hållbarhet.

Restaurangen Celeste, med sina dubbla Michelin-stjärnor – däribland en grön för hållbarhet – serverade oss en matupplevelse lika noggrant komponerad som ett däck optimerat för både prestanda och miljövänlighet.

Michelin
Jonas Lagsteröm är mannen bakom Celeste.

Full gas på EU-nivå

Europeiska unionen börjar nu rulla fram nya regler för att ta itu med utsläppen från vägtransporter – med fokus på däck. Trots detta vet många inte vilken tungviktare däck är när det kommer till koldioxidutsläpp.

Enligt en undersökning från Michelin, svarade hela 58 procent av de tillfrågade att de aldrig reflekterar över däckens miljöpåverkan, något som Michelin nu vill förändra.

Kvällens huvudtalare var Cyrille Roget, global kommunikationschef för vetenskap och innovation på Michelin, som berättade om hur däck inte bara påverkar bilens prestanda, utan också miljön.

Michelin
Cyrille Roget, global kommunikationschef för vetenskap och innovation.

Därför spelar däcken roll enligt Michelin

När vi diskuterar bilars klimatavtryck tänker vi ofta på faktorer som drivmedel, luftmotstånd och bilens vikt.

Men Michelin visade oss under kvällen att det är dags att skruva upp tempot i diskussionen om däckens betydelse.

Däckens rullmotstånd står för hela 20 procent av den energi som förbrukas av en personbil.

Det innebär att däck påverkar både hur mycket bensin, diesel eller el en bil använder, och därmed dess totala utsläpp.

En elbilsförare som är medveten om vikten av att ha lågt rullmotstånd i däcken kan därför spara energi och köra längre på en laddning.

Som om inte detta vore nog, delade Michelin också med sig av en slående siffra: ”Rullmotståndet från däck inom global vägtransport leder till högre koldioxidutsläpp än hela flygindustrin.”

Michelin
Michelin satsar hårt på hållbarhet.

Problem med partiklar

Utöver koldioxidutsläppen orsakar däck även utsläpp av små gummipartiklar. Totalt släpper däck ut 6 miljoner ton partiklar årligen.

Det motsvarar 1 500 elefanter.

Skillnaderna mellan olika däckmodeller är också betydande – vissa däck släpper ut betydligt fler partiklar än andra.

De nya EU-reglerna siktar på att sätta ett tak för hur mycket partiklar ett däck får släppa ut under sin livslängd.

Tyska ADAC visade att vissa däck släpper ut hela 8 kilogram partiklar över 2 000 mils körning, medan Michelins bästa modeller endast släpper 1,5 kilogram – en prestation som visar att innovation inom däckdesign kan göra stor skillnad.

Michelin
Maten innehöll ingredienser från däck.

Däck byts för tidigt

Utöver utsläpp och partiklar är också slitaget på däck ett område där förbättringar kan göras. Många däck byts ut långt innan de når sin faktiska slitgräns.

Enligt Michelin kan ett sommardäck köras ända ner till 1,6 mm mönsterdjup. Trots detta byts hälften av alla däck ut redan vid 3 mm, vilket innebär att däckens potentiella livslängd inte utnyttjas fullt ut.

Michelins forskning visar att hela 200 miljoner däck byts ut varje år, trots att de inte är utslitna.

Detta bidrar till både avfall och onödiga inköp, och kan minskas genom att konsumenter informeras bättre om hur man kan köra säkert med välutvecklade däck som håller längre.

Michelin
Gemene man har helt klart mycket att lära om däck.

Michelin vill att däckens miljöpåverkan pratas om

Eftersom däck är bilens enda kontaktyta med vägen spelar de en avgörande roll för både säkerhet och miljö. Men deras inverkan på klimatet har ofta blivit ignorerad.

Genom att välja däck med lågt rullmotstånd och lägre partikelutsläpp, och genom att använda dem längre, kan konsumenter hjälpa till att minska bilens totala klimatavtryck.

Det är en fråga om att rulla mot en mer hållbar framtid.