Hyundai i30 Fastback N provkörd i Spanien
Hyundai i30 N är något av ett kärleksbarn för mig. Jag vet att jag har skrutit om det här förut, men det får ni faktiskt ta – jag var nog först i världen med att säga att i30 N skulle bli en fantastisk prestandabil. Visst tusan hade jag rätt också. Bilen finns sedan tidigare som vanlig halvkombi, men nu har ytterligare en karossform lagts till i utbudet.
Modellen kallas Fastback och är en trendig blandning mellan en coupé och en halvkombi (tänk Mercedes-Benz CLA). Är i30 Fastback N lika underbar som sitt syskon? Jag hoppade på ett plan till Gran Canaria för att ta reda på det!
Den här texten kommer att fokusera på nyheterna som introduceras i och med i30 Fastback N. Den som vill läsa mer om Hyundai i30 N halvkombi (som jag kommer att kalla den redan existerande i30 N från och med nu, trots att även Fastback tekniskt sett är en halvkombi) kan med fördel göra det här.
Vad är nytt?
Ny karossform
Tolv kilo tyngre
Högre viktfördelning över bakaxeln
Finjusterat chassi
7 % lägre luftmotstånd
Det kan tyckas konstigt att flyga till Gran Canaria för att testa en bil som i praktiken redan varit ute på marknaden i över ett år, och det hade det också varit om det inte vore för att det finns fler nyheter som gömmer sig under skalet. Hyundai har nämligen passat på att finjustera chassit utifrån den kritik som i30 N halvkombi har fått.
Framvagnen har en tunnare krängningshämmare och lägre densitet i fjädringen, vilket i kombination bidrar till en mer förlåtande väghållning och bättre grepp i kurvorna. Det finns även några andra små justeringar, och visst gör det skillnad – om än marginell. Bilen känns en smula mjukare i vanlig körning.
Konkurrenter
Volkswagen Golf GTI
Renault Megane GT
Seat Leon Cupra
Honda Civic Type R
Fastback N är tolv kilo tyngre än i30 N halvkombi, och den vikten ligger främst över bakaxeln. Detta må låta oskyldigt, men faran är större än man kan tro. En av de stora fördelarna med i30 N halvkombi var kurvtagningsförmågan, och effekten av att tappa vikt över de styrande samt drivande framdäcken är understyrningen. Inte bra. Lyckligtvis har detta motverkats genom införandet av nya fjädringskomponenter, bland annat en helt ny kontrollarm i bakvagnen. Utan att bli alltför teknisk kan jag gladeligen meddela att resultatet är galant. Den tillkomna vikten känns lika kontrollerad som jag hade hoppats.
Med detta sagt är skillnaderna försumbara för den som inte äter racingbana till frukost, lunch och kvällsmat eller injicerar bensin rakt in i blodet. Vi fick chansen att testa bilen på både en privat bergsväg och på bana, och det var främst på dessa platser, där bilen kan pressas till max, som man kunde känna skillnaderna. En vanlig människa som inte regelbundet ägnar sig åt koncentrerad bankörning (vilket både i30 N halvkombi och Fastback N hanterar galant) hade helt enkelt inte brytt sig.
Om du inte tycker att bilen är snyggare än i30 N halvkombi finns det inget större incitament att lägga de extra 10 000 kronorna på Fastback N. Är den snygg då? Kompakta coupé-sedaner är en av de hetaste trenderna just nu, vilket främst beror på att de ger ett elegant intryck till ett försvarbart pris. Fastback N är inget undantag. Jag hade nog dock hoppats att koreanerna skulle ha tagit ut svängarna lite mer. Dessutom blir proportionerna i en bil som denna aldrig riktigt rätt.
Fakta
Pris: från 299 900 kr (339 900 kr med Performance-paket), lanseras i Sverige i vår
Drivlina: 2,0 liter 4-cyl bensin, turbo, 250 hk (275 hk med Performance-paket), 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6.4 sekunder (6.1 sekunder med Performance-paket)
Självklart påverkas även utrymmena av den nya karossen. Bagageutrymmet är, som förväntat, inte enormt men fungerar bra att använda på daglig basis om du inte förväntar dig underdåd. Mätt i liter är det ungefär 50 liter större än det i sitt syskon, men den mindre kvadratiska formen gör det svårare att använda för klumpiga föremål.
Den oblygt enorma metallribban som sitter tvärs över bagageutrymmet om du beställer Performance-paketet hjälper knappast med det heller (även om det har en del skrytvärde). Huvudutrymmet i baksätet upplevs som i klass med det i halvkombin.
En händelse som bör nämnas innan vi avslutar är att vår testbil inte startade på morgonen. Skärmarna i interiören lyste och bilen fick ström, men varken vi eller Hyundais stressade personal kunde få motorn att starta.
Efter några tappra försök att rulla igång fick bilen stå och vila några minuter innan någon försökte igen, och då startade motorn som den skulle och fungerande efter det problemfritt fram till dagens slut. Det är möjligt att problemet var isolerat till just vår bil i just den stunden, eller så handlar det om ett vanligare problem – vi vet inte.
Det sämsta med bilen är egentligen namnet. Varför kommer Fastback före N? Varför är det ett mellanrum mellan i30 och N? Hyundai i30N Fastback hade rullat bättre på tungan. Nåväl, nya i30 Fastback N är precis lika fantastisk som sitt syskon.
Du som vill ha en coupé-sedan med lite krut under motorhuven har inte mycket annat att välja på i den här prisklassen, men det spelar egentligen ingen roll – i30 Fastback N hade troligtvis varit bäst ändå. Jag har väldigt svårt att se att någon annan (möjligtvis med undantag för Honda) hade kunnat producera en värdig utmanare. Bra jobbat, Hyundai!