Toyota flyttar produktionen av sin heta halvkombi till Storbritannien

Toyota flyttar delar av produktionen av sin minst sagt omtalade GR Corolla till Storbritannien. Genom att investera runt 56 miljoner dollar, motsvarande 533 miljoner kronor, i fabriken i Burnaston ska en dedikerad lina tillverka upp till 10 000 exemplar per år från mitten av 2026.

Anledningen? Det handlar om att korta ner de långa väntetiderna på den eftertraktade halvkombin.

Det rapporterar Reuters.

GR Corolla säljs bara i Nordamerika

Toyota GR Corolla säljs bara i Nordamerika. I dagsläget tillverkas modellen i Japan.

Den heta halvkombin har en 1,6-liters trecylindrig motor som pumpar ut 300 hästkrafter och erbjuds antingen med en 6-växlad manuell eller 8-stegad automat.

I Europa får vi nöja oss med GR Yaris, en modell som inte säljs i USA.

Investering och kapacitet

För att möta den stora efterfrågan i Nordamerika flyttar Toyota viss produktion från Motomachi‑fabriken i Japan till Burnaston i Derbyshire.

Anläggningen, som öppnades 1992 och som redan bygger Corolla, har outnyttjad kapacitet efter Brexit, får nu en egen lina för GR Corolla och ett tillskott av japanska ingenjörer för att säkerställa kvaliteten.

Den nya linan planeras för 10 000 bilar per år med start sommaren 2026.

Därför flyttas tillverkningen av GR Corolla

Beslutet handlar inte om amerikanska importtullar utan om att korta leveranstiderna. GR Corolla, som är handbyggd, kräver betydligt mer manuellt arbete än en vanlig Corolla och leveranserna tar flera månader, vilket gjort köpare otåliga.

Toyota vill utnyttja överkapaciteten i Storbritannien för att möta efterfrågan utan att höja priserna. Eventuella tullkostnader ska absorberas genom effektiviseringar.

Detta betyder för entusiaster

GR Corolla är kronjuvelen i Toyotas GR‑program och en av få renodlade heta halvkombibilar kvar på marknaden.

En europeisk produktionsort kan korta väntetiderna och göra bilen mer tillgänglig för entusiaster, även om huvuddelen av de 10 000 bilarna är avsedda för Nordamerika.

Beslutet visar att Toyota fortfarande satsar på förbränningsmotorer trots elektrifieringen. Japanerna har en approach där de satsar på flera spår samtidigt.

Vi får hoppas att den brittiska byggkvaliteten matchar den japanska och att priset inte sticker iväg när bilarna väl når kunderna.