Här är nya Ferrari Amalfi – fysiska knappar gör comeback
Med både Concorso d’Eleganza Villa d’Este och The Aurora bakom oss har rampljuset till stor del legat på bilvärldens klassiker. Ferrari, som genom åren levererat eleganta modeller med en perfekt balans mellan tidlös design och sportig karaktär, har som vanligt imponerat. Men nu riktas blicken framåt för nyligen lyfte Ferrari täcket av nya Ferrari Amalfi.
Den nya grand tourern är tänkt att ta över stafettpinnen från Roma, Ferraris tidigare GT-modell.
Näst intill alla karosspaneler är nya jämfört med den tidigare modellen även om man kan känna andan av föregångaren till stor del. Det handlar mer om en omfattande ansiktslyftning än en helt ny bil.

Utvecklad med ett mål
Grunden i utvecklingen av Ferrari Amalfi har varit enkel men självklar, att maximera körglädjen. Ferrari har finslipat de områden som tidigare fått kritik, samtidigt som de mest uppskattade egenskaperna har förfinats ytterligare. Med andra ord tyder allt på att Amalfi har alla förutsättningar att bli en riktig fullträff.
Tittar man på exteriören är det tydligt att Ferrari har lämnat det gamla formspråket bakom sig. Amalfi tar ut svängarna i en mer modern riktning men utan att tappa den elegans som är så typisk för märket.
Den perforerade grillen som kännetecknade Roma har fått lämna plats för en mer avskalad och tidlös front, vilket ger bilen ett renare uttryck.

Samma recept men med mer sting
Under huven behåller Amalfi den klassiska konfigurationen med en frontmonterad, dubbelturboladdad 3,9-liters V8. Ett recept som visat sig vara både kraftfullt och karaktärsfullt.
Den nya motorn levererar hela 631 hästkrafter, ett kliv upp från Romas dryga 600. Vridmomentet ligger kvar på imponerande 760 newtonmeter, vilket knappast är något att klaga på.

Ferrari Amalfi har siffror som imponerar
Att Amalfi är snabb råder det inga som helst tvivel om. Den gör 0 till 100 km/h på bara 3,3 sekunder, och 0 till 200 km/h klaras av på exakt 9 sekunder blankt.
Men trots de häpnadsväckande siffrorna är det inte enbart fart som står i fokus. Ferrari betonar att bilen ska vara lätt att köra och kännas tillgänglig, även för den som inte är van vid att hantera en supersportbil.
En annan förbättring jämfört med föregångaren är den åttastegade dubbelkopplingslådan. Den har finjusterats för att leverera både mjukare växlingar i låg fart och en ännu rappare känsla när man pressar bilen.
Resultatet ska vara en växellåda som känns både mer följsam och mer engagerande, oavsett om du glider genom stan eller jagar kurvor på landsvägen.

Fysiska knappar gör comeback
När det kommer till knappar och infotainmentsystem, som är en riktig vattendelare inom bilsfären, har Ferrari valt att ta ett steg tillbaka för att ta ett steg framåt. De tidigare haptiska knapparna är nu ett minne blott, och istället är det fysiska, mer traditionella reglage som gäller.
Så, när kan vi då börja spana efter Amalfi på vägarna? Enligt spekulationer kan de första exemplaren rulla ut till europeiska kunder redan nästa år. Prislappen? Runt 240 000 euro, vilket i dagens växelkurs motsvarar cirka 3,1 miljoner svenska kronor.
En rejäl slant, men kanske en självklar investering för den som söker en grand tourer med både arv och attityd.
Vi ser fram emot att själva få sätta oss bakom ratten och känna på prestandan och se om Amalfi verkligen utklassar Roma på det sättet som Ferrari själva utlovar. Förväntningarna är höga, men om någon vet hur man levererar körglädje i lyxförpackning, så är det Ferrari.
