Vi tittar närmare på nya Nissan Leaf

Nissan Leaf var när den visades upp år 2009 den första riktiga massproducerade elbilen. Nu kommer modellen i en tredje generation, och vi närvarade när den visades upp i Göteborg.

Foto: Nissan

Det är ingen underdrift att säga att Nissan Leaf är en av de viktigaste modellerna av elbil någonsin, med över 700 000 sålda exemplar sedan starten för över 15 år sedan.

Nissan valde att visa upp den tredje generationen av modellen på elbilsmässan EVS38 i Göteborg, och vi såg till att närvara.

Ett nytt formspråk

Trots denna starka stamtavla framstår släktskapet mellan nya Nissan Leaf och dess föregångare som tämligen begränsat.

I stället för att vara en femdörrars halvkombi är den nya modellen en crossover, med ett mer aerodynamiskt formspråk som bär starka drag av storasyskonet Ariya.

Nissan Leaf fram
Framifrån är släktskapet med Nissan Ariya tydligt.

Undantaget är bakpartiet, som har en så kallad kammback-design med ett skarpt avslut. 

Lösningen ger luftflödet ett bättre släpp utan baksug när det lämnar karossen, och minskar därmed luftmotståndet.

Nissan Leaf ser större ut

Vid första anblick framstår nya Nissan Leaf som betydligt större än sin föregångare, men så är i själva verket inte fallet.

Faktum är att bilen är något kortare än tidigare, samtidigt som den har vuxit någon enstaka centimeter på både höjden och bredden.

Rejält tilltaget batteri

Den visuella likheten mellan nya Leaf och Ariya beror på att bilarna är byggda på samma plattform. Detta trots att Nissan genom ett samarbete nu har tillgång till motsvarande plattformar från Renault.

Nissan Leaf bak
Bakpartiet har en så kallad Kammback-design.

Valet att bygga nya Leaf på Ariya-plattformen var ett resultat av att man ville utrusta bilen med ett batteri på 75 kWh. Detta berodde i sin tur på målet att bilen ska fungera lika bra för en barnfamilj på semester som en jämförbar bensinbil, vilket kräver en bra räckvidd.

Vid sommartemperaturer ska bilen kunna avverka 80 mil på högst 10 till 15 minuter längre tid än motsvarande bensinbil.

Runt 60 mils räckvidd

Det finns ännu inga officiella räckviddssiffror för nya Nissan Leaf, men märkets egna test indikerar en räckvidd på runt 60 mil. 

På franska motorvägar med en hastighetsbegränsning på 130 km/h ska man komma runt 33 mil under gynnsamma förhållanden.

Porfil
Den aerodynamiska formen bidrar till en räckvidd på runt 60 mil.

Bilen kommer även att erbjudas med ett mindre batteri på 52 kWh, med en räckvidd på runt 43 mil.

Dragvikten ligger på 975 kilo med det stora batteriet.

Nissan Leaf laddar långsammare än väntat

Den maximala laddeffekten ligger på 150 kW för det stora batteriet och 105 kW för det lilla.

Dessa siffror framstår som blygsamma för en modern elbil, men enligt Nissan innebär en flack laddkurva att laddstoppen ändå blir relativt korta.

Positivt är i alla fall att Leaf inte längre förlitar sig på Nissans egna CHAdeMO-kontakt för snabbladdning, utan istället använder den vanligare CCS-kontakten.

Interiör
Interiören är modern och luftig.

Modern och luftig interiör

Även interiört påminner nya Nissan Leaf en hel del om storasyskonet Ariya, med en luftig och modern känsla.

Leaf är utrustad med fler fysiska knappar interiört än sitt storasyskon, men ventilationssystemet styrs fortfarande med touchknappar som förefaller något knepiga att använda.

Infotainmentsystemet är Google-baserat med inbyggd röstassistent och navigering med ruttplanering.

Rymlig i framsätet, trängre där bak

Utrymmet i framsätet är bra, men baksätet är lite trångt och lider framför allt av ett begränsat utrymme för fötterna under stolarna.

Kvalitetskänslan interiört är på det stora hela bra. Materialen på de detaljer som man ofta tar på känns trevliga, och färgsättningen är smakfull.

Detalj
Nya Nissan Leaf har stora skor att fylla.

Lyfter man blicken möts man av ett stort panoramatak i glas, som ej går att öppna. Glaspanelen kan dimmas för att hålla solstrålarna ute, vilket är en lösning som ger mer huvudutrymme och är lättare än en traditionell solgardin.

Då kommer nya Nissan Leaf

Nya Nissan Leaf har onekligen stora skor att fylla, och framstår vid en första titt som tilltalande med en snygg design och bra räckvidd.

Huruvida frågetecken om laddhastigheten och touchknapparna faktiskt utgör problem i verkligheten får vi utröna genom framtida test av bilen.

Vad nya Leaf kommer att kosta har Nissan i skrivande stund inte kommunicerat, men orderböckerna är tänkta att öppnas under hösten 2025.

De första leveranserna av modellen är planerade till det andra kvartalet 2026.