Vi tittar på nya Škoda Enyaq RS – en sportig elbil för familjen

Škoda lanserade nyligen en uppdaterad version av sin elbil Enyaq, och nu kommer bilen i ett sportigt RS-utförande. Vi har synat den närmare på lanseringen i Stockholm.

Foto: Škoda

Škoda Enyaq var märkets första elbil när den kom år 2019, och i början av året lanserades en uppdaterad version av modellen.

Nu kommer faceliftade Enyaq i en sportig RS-verison, och vi närvarade på den internationella lanseringen av bilen på Münchenbryggeriet i Stockholm.

En klassresa för Škoda

Att den internationella visningen av nya Enyaq RS var placerad i Stockholm har att göra med att VM i ishockey år 2025 går i Sverige och Danmark. Škoda har varit huvudsponsor för eventet ända sedan 1993, vilket man gärna påminner om. 

Škoda Enyaq RS
Bilen lanseras i kulörerna Steel Grey och Mamba Green.

Under de 32 åren sedan man inledde sponsorskapet har Škoda tveklöst genomgått en rejäl klassresa. Då var man ett budgetmärke, men modeller som Enyaq spetsar i stället snarare in sig på välbetalda tjänstebilsförare.

Modellen har sedan starten framstått som det mest tilltalande alternativet på VW-gruppens MEB-plattform, som bland annat ligger till grund för Volkswagen ID.4 och Audi Q4 e.tron.

Enyaq RS har ett sportigt yttre

Detta intryck består i uppdaterade Enyaq, som främst känns igen genom frontpartiet som följer Škodas nya designspråk Modern Solid.

Nya Enyaq RS sticker ut med en mer aggressiv stötfångare fram, svarta fälgar och backspegelkåpor, samt RS-emblem på framskärmarna. Baktill är stötfångaren försedd med en smal reflexramp som sträcker sig över hela bilens bredd.

Från sidan
Bilen har en sportig framtoning.

Intrycket är onekligen sportigt, och den som verkligen vill sticka ut späder med fördel på detta med den skrikiga lanseringsfärgen Mamba Green.

De mer subtila nyanserna Energy Blue och Steel Grey finns också som alternativ.

Suv eller suv-coupé

Precis som tidigare erbjuds nya Enyaq RS med antingen traditionell suv-kaross eller som moderiktig suv-coupé.

Suv-karossen är rymligare och i mina ögon snyggare, och hade därför blivit mitt val.

Främsta styrkan i Škoda Enyaq

Även interiört ger bilen ett prestandafokuserat intryck, mycket tack vare de skålade stolarna försedda med fasta nackstöd med broderade RS-emblem.

Som standard är interiören fullmatad med neongröna detaljer på allt från säten till ratt och instrumentbräda. Ett mer lågmält alternativ finns dock att tillgå.

Škoda Enyaq RS interiör
Interiören är full med limegröna accenter.

Just interiören har sedan starten varit ett av de starka argumenten för att välja Škoda Enyaq framför koncernsyskonen, tack vare att den inte förlitar sig lika mycket på svåranvända touchkontroller för grundläggande funktioner.

Även i uppdaterade Enyaq finns det gott om fysiska knappar, och den senaste versionen av Škodas infotainmentsystem förefaller vid en kort bekantskap vara lättanvänt.

Modellen har dock inte begåvats med de briljanta Smart Dial-reglagen från syskonmodellerna Superb och Kodiaq, vilket hade varit en välkommen uppgradering.

Laddar snabbare, drar tyngre

Under skalet utmärker sig nya Škoda Enyaq RS föga förvånande genom att erbjuda mest effekt i modellprogrammet.

Närmare förfogar den över 340 hästkrafter som skickas till alla fyra hjul, vilket sörjer för en 0 till 100-tid på 5,4 sekunder. Toppfarten är begränsad till 180 km/h.

På ett mer praktiskt plan erbjuder modellen också snabbare laddning än andra versioner av Enyaq, med en maximal laddeffekt på 185 kW. För en vanlig fyrhjulsdriven Enyaq är siffran 175 kW. Räckvidden ligger på 560 kilometer.

Även dragvikten i Enyaq RS är högre än för det övriga modellprogrammet, och ligger på 1 400 kg. 

Håller nya Škoda Enyaq RS vad den lovar?

Nya Škoda Enyaq RS ger onekligen ett sportigt intryck, med ett distinkt yttre och raska prestandasiffror.

Problemet är bara att den beskrivningen även stämde in på gamla Enyaq i RS-version. Den bilen kändes emellertid trots rapp prestanda aldrig som särskilt atletisk eller rolig att köra, och framstod därför som något poänglös.

Snett bakifrån
Bilen finns som vanlig suv eller som suv-coupé.

Positiva rapporter om det adaptiva DCC-chassit i de vanliga versionerna av uppdaterade Enyaq antyder emellertid att mer atletiska köregenskaper kan vara att vänta i den nya RS-versionen.

Huruvida nya Škoda Enyaq RS kan backa upp sin sportiga framtoning med en verkligt underhållande körupplevelse återstår alltså att se.

Vi får återkomma till frågan vid en framtida provkörning.