Renault 5 Turbo 3E: Hommage till 80-talets galnaste rallyikon
Renault gräver djupt i sitt historiska arkiv och återupplivar en av 80-talets mest extrema prestandamodeller men i helt ny och elektrisk skepnad. Säg hej till nya Renault 5 Turbo 3E.
Nya Renault 5 Turbo 3E är lika delar retro och framtid, byggd för att leverera brutal körglädje både på bana och väg, men utan några utsläpp.

Foto: Renault
Kraftpaket i kompakt format
Under den breda och minst sagt aggressivt formgivna karossen döljer sig två kraftfulla elmotorer, placerade på bakaxeln.
Tillsammans levererar de hela 540 hästkrafter vilket är mer än tre gånger så mycket som nya Renault 5 E-Tech i sitt mest kraftfulla utförande.
Med bakhjulsdrift och en vikt på 1 450 kilo är receptet solklart: det här är en bil byggd för att köras hårt.
Sprinten till 100 km/h klaras av på under 3,5 sekunder och toppfarten landar på 270 km/h.
En knapp på ratten aktiverar dessutom en extra effektboost vilket kommer väl till pass vid omkörningar eller när du helt enkelt vill ha maximal effekt på en gång.

Renault 5 Turbo 3E racing-DNA rakt igenom
Renault 5 Turbo 3E är inte bara en kraftfull elbil utan det är en hyllning till den kompromisslösa motorsportandan som originalet representerar.
Chassit är utvecklat tillsammans med Alpine och fjädringen är fintrimmad för maximalt grepp. Karossen är tillverkad i kolfiber, vilket håller vikten nere och samtidigt ger bilen ett brutalt utseende.
Batteriet på 70 kWh är placerat i bilens bottenplatta för lägsta möjliga tyngdpunkt vilket är perfekt för inspirerad körning med snabba hastigheter i kurvorna.
Räckvidden anges till över 40 mil, men för den här bilen handlar det mer om upplevelsen än om att maxa milen.

Snabbladdning i världsklass
Turbo 3E bygger på en avancerad 800-voltsplattform vilket medför att laddningen är en icke-fråga.
Med upp till 350 kW i snabbladdning är 10 till 80 procent av batteriet avklarat på bara 15 minuter. AC-laddning på 11 kW finns också för vardagen. När kommer de här siffrorna till vanliga 5:an?

Renault 5 Turbo 3E erbjuds i begränsad upplaga – framtida samlarobjekt
På insidan möts föraren av en avskalad cockpit med racingfokus. Sportstolar med sexpunktsbälten, Alcantara och kolfiber sätter tonen.
En rejäl vertikal handbroms påminner om bilens rallygener och funktioner som drift-assist går att aktivera i Race-läget.
Två digitala skärmar visar allt från navigation till den mest relevanta datan, där retrodesignen flirtar med det förflutna samtidigt som Renaults OpenR Link med Google erbjuder dagens uppkopplade tjänster.
Med 1 980 exemplar är Turbo 3E en bil för finsmakare och samlare. Siffran är ingen slump utan den syftar på årtalet 1980, vilket är året den första Renault 5 Turbo såg dagens ljus.
Tillverkningen startar 2027 och det lär bli rusning när orderböckerna öppnar.

En ny tid för en gammal legend
Renault 5 Turbo 3E visar att eldrift inte behöver vara tråkigt eller sterilt. Här handlar det om rå prestanda, rallyrötter och en nytolkning av en ikon som satte standarden för vad en liten bil kunde klara av.
Nu är den tillbaka men i ett snabbare, starkare och mer framtidssäkrat format.