Test: BMW i7 provkörd – exakt som en elbil ska vara
BMW har länge experimenterat med alternativa drivmedel för nya 7-serie. För över 20 år sedan tillverkade de en vätgas-7-serie. Nu har emellertid ett mer jordnära alternativ gjort entré. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Palm Springs, Kalifornien för en provkörning av helt nya elektriska BMW i7.
”BMW i7 är den enda elektriska lyxsedanen”, förklarade BMW under sin presentation på plats i USA.
Tyskarna har helt enkelt tagit en 7-serie och elektrifierat den, något som innebär att den i första hand fokuserar på att vara en 7-serie; sen bara råkar den vara eldriven.
Foto: BMW
Lika tyst som en mus
Att elektrifiera en lyxbil är på många sätt ett mycket smart drag. Det låter bilens fördelar komma till sin fulla rätt – den är nästintill ljudlös, bjuder på en smidig körupplevelse och känns konstant redo att leverera.
Samtidigt finns det vissa nackdelar som påverkar lyxkänslan, såsom behovet av laddning och att den gränslösa frihet som ofta förknippas med bilkörning kan upplevas något begränsad.
Kupén i BMW i7 är dock som en fristad. Den lyckas utestänga allt oväsen från omvärlden, och det enda som påminner om fartens verklighet är ett subtilt vindbrus från backspeglarna när man närmar sig hastighetsmätarens högre spann.
Även vid full acceleration är elmotorerna i det närmaste ljudlösa – hastighetsökningen märks bara i mätarna, såvida du inte lyssnar på musik via bilens 39 högtalare.
BMW i7 är en dynamisk soffpotatis
Komfortnivån i BMW i7 är anmärkningsvärd. Fjädringen balanserar elegant mellan sportighet och komfort, men med fokus på det sistnämnda.
Detta innebär att den inte levererar den flytande upplevelsen som Rolls-Royce är känd för, men den gör dig samtidigt medveten om underlaget du kör på.
Även på de ojämna vägarna i Kalifornien – som ibland påminner mer om krigszoner än motorleder – briljerar fjädringen genom att effektivt dämpa stötar och ojämnheter.
BMW har tagit stora steg framåt jämfört med den mjukare fjädringen i föregående generation, vilket resulterar i en behagligare och mer stabil körupplevelse.
På motorvägen glider i7 fram med ett ångloks stabilitet, oavsett hastighet, och du anländer till din destination mer utvilad än du var när resan började.
Fart utan drama
När du trampar gasen i botten släpper BMW i7:s 544 elektriska hästkrafter loss med en snabbhet som imponerar. Responsen är, som förväntat, omedelbar, men accelerationen är aldrig våldsam.
Bilen för dig mot horisonten i en rasande takt, men både ljudnivån och sikten genom vindrutan förblir rofyllda, vilket gör att farten känns närmast bedräglig.
Byter du de raka motorvägarna mot serpentinsvängarna kring Palm Springs väntar en annan upplevelse.
I Sport Plus-läget stramas chassit till, och trots bilens enormitet och vikt hanterar den kurviga landsvägar med förvånansvärd smidighet.
Den låga tyngdpunkten gör att bilen erbjuder en körupplevelse som är både engagerande och förtroendeingivande.
Styrningen är tillräckligt responsiv för att du alltid ska känna exakt hur mycket grepp du har, vilket gör det möjligt att ta sväng efter sväng i en imponerande takt.
Även om BMW i7 aldrig blir genuint underhållande att köra, är den fortfarande en mästare i sin klass.
Det är tydligt att BMW har lagt mycket energi på att skapa en körkänsla som är i linje med märkets DNA. Rent kördynamiskt överträffar den de flesta konkurrenter, med undantag för Lucid Air.
BMW i7 är gör allt och lite till
Med i7 har BMW lyckats tillverka den bästa elbilen på marknaden just nu, sett till priset, konkurrenterna och målgruppen.
Styrkan i modellen ligger i att den känns som en BMW rakt igenom, som bara råkar vara eldriven.
De har således inte inkräktat på den historia som BMW 7-serie måste leva upp till utan tar sig an allt som rör elektrifiering på ett väldigt pragmatiskt vis.
Resultatet är en bil som fungerar alldeles utmärkt som elbil – och för den delen som förbränningsbil.
Med hänsyn till att flaggskeppsmodeller som BMW 7-serie sätter ribban för vad som komma skall från märket borde konkurrenterna skärpa till sig.
BMW i7 xDrive 60 (2023)
Motor: Elmotor bak, 544 hästkrafter, 745 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 2 715 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5391/1544/1950 mm
Pris: Från 1 651 100 SEK
BMW i7
BMW i7 är marknadens bästa lyxsedan.