Test: Mercedes-AMG S 63 testad – elektrifierad slägga med 802 hk
S-klass och AMG är var för sig tongivande koncept, men vad händer när man kombinerar dem? Vi lade i Högsta Växeln för att testa hur V8-bestyckade laddhybriden Mercedes-AMG S 63 E Performance tar sig an de österrikiska Alperna.
När de flesta konventionella biltillverkare kämpar för att uppfylla olika utsläppsregler framstår AMG-versionen av Mercedes S-klass som ett allt mer udda får.
Foto: Mercedes-Benz
Polerad perfektion
Bestyckad med en V8 från Affalterbach och den långa karossen bjuder S 63 på en helt egen närvaro – pondus är bara förnamnet. Testbilen är extrautrustad med högglanspolerade och smidda 21-tumsfälgar.
Fälgarna fyller ut hjulhusen precis lagom samtidigt som den högglanspolerade ytan ackompanjerar den grafitgråa magno-kulören på ett särdeles trevligt sätt. På Mercedes-språk betyder för övrigt magno att färgen är matt.
Mercedes-AMG S 63 anammar sportig lyx
S 63 strävar efter att förena de två ådrorna som har dominerat Mercedes de senaste decennierna: lyx, representerad av ikoner som Maybach Zeppelin och 600 Pullman, samt sport, exemplifierad av skapelser som 300 SL och på senare tid SLS.
I en S 63 ska man trivas lika bra bakom ratten som i baksätet – lyx och sportiga ambitioner ska fusioneras ihop i en sömlös mix.
Kolfiberkeramiska bromsskivor möter interiörpaneler i öppenporig brun valnöt som ackompanjeras av en handbyggd V8-motor vilken spottar ur sig 612 hästkrafter.
Elektrifiering till förmån för prestanda
I den senaste upplagan av S 63 har de sydtyska ingenjörerna inte nöjt sig med att bara låta framdriften ske på dinosaurie-juice utan ett hybridsystem har adderats för extra prestanda.
Den elektriska motorn sitter placerad på bakaxeln och levererar 190 hästkrafter. Totalt blir systemeffekten imponerande 802 hästkrafter men mest hisnande av allt är vridmomentssiffran som klättrar upp till strax över 1400 newtonmeter.
Batteriet är 13,1 kWh stort och ska räcka till strax över 3 mils räckvidd men det är inget vi har någon ambition att testa den här isande kalla decemberdagen i österrikiska Alperna.
Målet för dagen är att testa hur den AMG-behandlade S-klassen tar sig upp och ner för de snirklande serpentinvägarna som utgör bergspasset Timmelsjoch.
Otaliga anpassningsmöjligheter
Det är onekligen en speciell känsla att hoppa in bakom ratten och ta plats i de siennabruna nappaläderfåtöljerna. Vid en första anblick känns det lite väl avspänt inför den åktur jag snart ska utsätta mig själv och bilen för.
Som tur var erinrar jag mig snabbt om att sätena självfallet har en oändlig mängd inställningsmöjligheter varav sidobolstrenas nivå av åtstramning vid midja och axlar är två justerbara parametrar.
Testbilen är dessutom strösslad med diverse tillbehör från Mercedes Manufaktur.
Manufaktur är namnet för avdelningen på Mercedes som erbjuder kunderna att individualisera sina bilar oavsett om det är en Mercedes-Benz, -AMG eller – Maybach.
Med Manufaktur-tillbehör höjer man nivån och upplevelsen blir betydligt mycket mer påkostad.
Mercedes har under de senaste åren kritiserats för att brista när det gäller interiör-kvaliteten men med tillval från Manufaktur-avdelningen infinner sig den upplevelsen man förväntar sig.
Eftersom bilen är en AMG är den också utrustad med de numera karakteristiska i minidisplayerna vid ratten som låter föraren välja snabbkommandon för viktiga inställningar rörande körupplevelsen.
För dagen känns körläget och antisladdsystemets inställningar särskilt relevanta. När tillfälle bjuds vill jag kunna känna hur bilen faktiskt beter sig bortom algoritmernas hängslen och livrem.
Från svävande till stram
Innan vi når fram till de dussintalet hårnålskurvorna som tar oss till den italienska gränsen får S 63:an bekänna färg på knagglig och hårt packad snö.
Trots att jag bläddrar mellan körlägena blir upplevelsen aldrig så himmelskt svävande som man tänker sig att en S-klass ska vara.
Det här är en av de aspekterna med S-klass i AMG-paketering som man bör se upp med – upplevelsen blir signifikant mycket mer fast. Upplevelsen är på många sätt som en vuxen C 63 där alla körmässiga intryck anlägger ett mer moget uttryck.
Den här upplevelsen förstärks när vi ska ta oss an den första hårnålskurvan. Aktiva krängningshämmare, aktiva motorfästen och bakhjulsstyrning arbetar intensivt för en så energisk upplevelse som möjligt.
I kombination med den långa hjulbasen bjuds man på en minst sagt storslagen upplevelse där man med hjälp av de omåttliga vridmomentsresurserna kan styra bilens beteende med högerfoten.
Harmoni – även på gränsen
Tack vare 4Matic+-fyrhjulsdrift får man alltjämt ner kraften i backen relativt effektivt och hastighetsmätaren rör på sig förvånansvärt snabbt.
Det bestående intrycken jag tar med mig när det gäller körupplevelsen är hur enormt lättkörd men ändå underhållande S 63 är.
Trots de hysteriska kraftresurserna och det minst sagt hala underlaget känns bilen aldrig skrämmande eller otrygg på vägen, även när man kopplar bort de digitala hängslena och livremmen.
Med hjälp av en lätt hand på ratten och en bestämd hantering av högerfoten går sportlimousinen vart man än önskar, i rasande hastighet.
Det är få andra bilar som bjuder på samma luxuösa interiörupplevelse, prestanda och kolossala vikt men som samtidigt beter sig lika atletiskt – till och med på snöiga alpvägar.
På vägen tillbaka, när vi kör nedåt, märks självfallet den rejält tilltagna tjänstevikten på över 2 500 kilogram men de 400 millimeter stora kolfiberkeramiska bromsskivorna gör att vi i alla fall inte behöver oroa oss för överhettade bromsar.
Mercedes-AMG S 63 E Performance är både sportig och lyxig
S 580 e eller för den delen S 400 d är egentligen bättre bilar som tydligare fokuserar på en väldefinierad uppgift och framstår som mer sansade och raffinerade.
AMG-versionen uppfattas som spretigare i sin upplevelse och att köra runt i en är definitivt en annan typ av ställningstagande framförallt i den grafitgrå-magno-kulören.
Det är alltjämt den ständiga kampen att kombinera de så motsägelsefulla koncepten “lyx” och “sport” som karaktäriserar AMG på bästa sätt.
Trots allt startade AMG-historien med att förvandla en klumpig lyxsedan till en fullfjädrad racerbil – den “röda grisen” baserad på 300SEL som skördade framgångar i SPA 24-timmars.
På det sättet förkroppsligar den provkörda bilen AMG-DNA:t men i en modern tappning där nymodigheter som elmotorer och diverse aktiva chassikomponenter kämpar tappert för att bjuda på en mer dynamisk upplevelse än någonsin.
Med det sagt finns det få bilar jag hellre skulle välja för att korsa en kontinent i högsta möjliga tempo, framförallt om man får ta plats i förarsätet. Med diverse Manufaktur-tillbehör blir den stundtals kritiserade interiören faktiskt riktigt behaglig att vistas i.
AMG S 63 E Performance bryter ner väggen mellan prestanda och komfort och använder sig av elektrifiering för att göra det. Resultatet är en lyxig slägga vars helhetspaket är oerhört tilltalande.
Mercedes-AMG S 63 E Performance (2025)
Motor: 4-liters V8 och elmotor, 802 hästkrafter, 1430 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sek
Toppfart: 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 33 km
Vikt: 2 595 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5336/2109/1515 mm
Pris: Från 2 090 000 SEK (Testbil ca. 2 500 000 SEK)
Mercedes-AMG S 63
S 63 tar sig an konstycket att balansera Mercedes-arv inom sport och lyx på ett mer dynamiskt sätt än någonsin. Självfallet resulterar det i en splittrad men ändock fängslande upplevelse.