Test: Audi Q6 e-tron provkörd – den tyska traditionalisten

Den senaste elbilsplattformen inom Volkswagen-gruppen stavas PPE, vilken Audi Q6 e-tron bygger på, och är tänkt att erbjuda en rejäl dos kompetens för de som är villiga att betala för kalaset.

Audis utbud på plattformen består idag av Q6 och A6 e-tron, som kompletteras av koncernsyskonet Porsche Macan. 

Är man på jakt efter en mångsidig och eldriven suv i premiumsegmentet blir Audi Q6 e-tron således en given kandidat.

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Wien för att stifta närmare bekantskap med den nya elsuven.

Audi Q6 e-tron
Vi körde Audi SQ6 e-tron i samband med ett fabriksbesök hos Audi Ungern.

Foto: Audi

Vad är Audi Q6 e-tron?

Audi Q6 e-tron mäter knappa 4,8 meter på längden och är således kompaktare än både Mercedes-Benz EQE SUV och BMW iX, men är emellertid lika bred och har större bagageutrymme än dem båda.

Den mycket omtyckta Audi e-tron, numera kallad Audi Q8 e-tron, spelar samtidigt på sin sista refräng och kommer sannolikt att vara svårsåld jämte pinfärska Q6 e-tron.

Ribban vilken Audi Q6 e-tron behöver överkomma är minst sagt högt satt, men med en helt ny plattform under sig har Q6 e-tron en lovande start.

Audi Q6 e-tron vid första anblick

Framtill är det både modernt och traditionellt.

Audi Q6 e-tron bygger vidare på e-tron-designspråket som fortfarande är förhållandevis traditionellt. En delvis igensatt men ändock väldefinierad grill framtill och ingen överdriven ‘hej, jag är en elbil’-akter är ett sätt att sänka tröskeln för förstagångsköpare av eldrivet.

Resultatet är sobert och icke-utmanande på gott och ont. Designen är å ena sidan inte särskilt intressant, men är å andra sidan direkt igenkännbar som en ståtlig Audi.

Audi leker som vanligt med belysningsteknik vilket gör det lätt att urskilja en Q6 e-tron från konkurrenter, inte minst nattetid.

Att själv sitta och designa en ljussignatur för sin bil, något som är möjligt i Q6, kräver dock en nivå av nördighet som sannolikt överstiger de flesta köparnas.

Audi Q6 e-tron interiör
Invändigt är det inte precis lika intuitivt som i tidigare modeller.

Här råder ingen brist på skärmar

På insidan möts man av en hel drös skärmar för såväl förare som passagerare.

Den stora och spännande utformade panelen innehållande både förardisplay och infotainmentsystem definierar interiören, men framstår inte som lika snygg och välintegrerad som det antagligen var tänkt och utfört i konceptbilen.

Bortom den svepande panelen återfinns ännu en skärm, tillägnad passageraren framtill för exempelvis media.

Trots högt positionerade skärmar och gott om plats finns det tyvärr ytterst få fysiska knappar och reglage för bland annat klimatinställningar. Vidare känns den plastiga mittkonsolen som ett steg bakåt.

På det stora hela upplevs interiören tacksamt nog, och på typisk Audi-manér, som gedigen snarare än skrytsam och det råder inte heller någon brist på teknikfronten. 

Baktill sitter åtminstone två vuxna utan problem då Q6 e-tron faktiskt är något bredare än storasyskonet Q8 e-tron. Var det har försvunnit två decimeter på längden är tämligen svårt att dechiffrera.

Mittkonsolen och växelväljaren känns trist i jämförelse med resten av kupén.

En ny plattform bådar gott

PPE använder sig av 800-voltsteknik för att kunna erbjuda oerhört kvick laddning vilket blir desto viktigare när batterierna växer sig allt större.

Audi Q6 e-tron finns med två batteristorlekar och två drivlinor: 83 kWh batteri med bakhjulsdrift eller 100 kWh batteri med antingen bak- eller fyrhjulsdrift.

Laddhastigheten uppgår till 270 kW vilket räcker för att ladda det 100 kWh stora batteriet från 10-80 procent på blott 21 minuter.

Drivlinan i toppmodellen SQ6 e-tron består av det större batteriet och två elmotorer; en på vardera axel, som sörjer för en systemeffekt på 490 hästkrafter.

Audi erbjuder Plug & Charge på Q6 e-tron, vilket innebär att bilen börjar ladda automatiskt när den kopplas in på kompatibla laddstationer. Inga problematiska appar behöver blandas in.

Samtidigt erbjuds varken Vehicle-To-Load eller Vehicle-To-Grid i Audi Q6 e-tron, något som tveklöst skulle uppskattas hos köpare med exempelvis husvagn och/eller friluftsintresse. V2G är givetvis också mer användbart för bilar som har större batterier och kan ladda kvickt.

Räckvidd och laddhastighet är klart godkända, även om fler elbilsfinesser hade varit välkommet.

Audi Q6 e-tron bakom ratten

På plats fick vi lägga vantarna på Q6 e-tron i sin sportigaste skrud: SQ6 e-tron.

Audi-parkeringen i Wien pryddes av flera Q6 e-tron, och det var inte genast självklart vilken som hade S-prefixet, vilket är fallet för många av Audis S-modeller.

De brukar i allmänhet vara något av en ulv i fårakläder, ett koncept som ursprungligen var sant för RS-bilarna som idag är lättare att urskilja tack vare sin atletiska natur.

S-bilarna får i regel en kryddad drivlina, större bromsar och en något sportigare hjulupphängning.

Så är även fallet för SQ6 e-tron. Det innebär att det inte heller är någon skrytsam prestandakärra, utan snarare en kryddad Q6 e-tron för den som vill åt lite mer spänning i vardagen.

Cockpit känns robust och med de traditionella sidospeglarna är mängden skärmar mer hanterbar. Att sjunka ner i stolarna är en fröjd och att hitta en bekväm körställning är inte någon konst, undertecknades långa utformning till trots.

Stolarna i SQ6 e-tron må vara sportiga, men är knappast förödande för komforten.

Audi SQ6 e-tron ute på vägen

Väl ute på Wiens gamla vägar får luftfjädringen börja jobba rejält. Audi SQ6 e-tron upplevs lyckligtvis inte som hård, något som hade varit förödande i en bil som denna.

Att den är hårdare än ordinarie Q6 e-tron är ingen överraskning, men det är en så pass bekväm bil till att börja med att ett litet ingrepp av sportig karaktär inte får det hela att gå överstyr.

Resultatet är en hjulupphängning som hanterar den enorma tyngden med bestämdhet och bravur. Audi SQ6 e-tron känns tveklöst mer följsam och alert än ordinarie Q6 e-tron. Föraren hålls samtidigt på fortsatt behörigt avstånd från allt vad som föregår bakom kulisserna.

Tänk spabehandling med lätta inslag av kiropraktik, thaimat med en chili av tre möjliga.

Samma sak går att säga om de 490 kusarna vilka aldrig framstår som febrila eller exalterade. Kraften går ner i backen och ekipaget förflyttar sig obrytt, inte konstigare än så.

Sprinten från 0-100 avverkas på blott 4,3 sekunder och hur man får det att framstå så pass odramatiskt som i SQ6 e-tron är imponerande.

Behöver man 490 hästkrafter i sin feta familjesuv? Nej, givetvis inte. Den bakhjulsdrivna instegsmodellen duger redan gott för att hålla trafikrytmen, medan en praktisk fördel med SQ6 e-tron är att den blir en kompetent dragbil och får dra imponerande 2 400 kilogram.

Kupén förblir välisolerad i högre hastigheter där just SQ6 e-trons något kryddade drivlina gör sig ännu bättre. Räckvidd och prestandamodeller brukar inte gå hand i hand, inte minst i fläskiga suv-format. Att Audi SQ6 e-tron fortfarande lyckas ta sig norr om 590 kilometer är således imponerande, och ett ytterligare kvitto på dess mångsidighet.

Även om SQ6 e-tron är kompetent är det inte en bil man tar på söndagsturen.

Audi Q6 e-tron i korthet

Audi Q6 e-tron är en väl genomarbetad premium-suv med alla siffror på plats. Den är en traditionalist med (oftast) välkomna moderna inslag, till skillnad från sina desto mer progressiva tyska konkurrenter. 

Det sportiga inslaget i SQ6 e-tron medför dessutom väldigt få, nästan obetydliga uppoffringar vilket vidare utökar dess mångsidighet.

Ordinarie Q6 e-tron framstår emellertid som mer rationell både sett till pris och utformning: lägre pris, mer räckvidd, bättre komfort och billigare drift prioriteras utan tvekan av majoriteten av köpare.

Hur Audi Q6 e-tron och dess sportiga motpart är att leva med får ett mer utförligt test på hemmaplan reda ut.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron är förbaskat trivsam bakom ratten.
Tekniska Data

Audi Q6 e-tron

Motor: Elmotor, 252 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 7,6 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 533 km
Vikt: 2 200 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4771/1965/1702 mm
Pris: från 749 000 kronor

Tekniska Data

Audi Q6 e-tron performance

Motor: Elmotor, 306 hästkrafter, 485 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 6,7 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 641 km
Vikt: 2 275 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4771/1965/1702 mm
Pris: från 839 000 kronor

Tekniska Data

Audi Q6 e-tron quattro performance

Motor: Två elmotorer, 387 hästkrafter, 275+580 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 2 400 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4771/1965/1702 mm
Pris: från 899 000 kronor

Tekniska Data

Audi SQ6 e-tron

Motor: Två elmotorer, 490 hästkrafter, 275+580 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 4,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 598 km
Vikt: 2 425 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4771/1965/1702 mm
Pris: från 1 123 400 kronor

Första Intryck

Audi Q6 e-tron

4.0

Audi Q6 e-tron är en gedigen el-premiumsuv med fler traditionella inslag än konkurrenterna.