Därför är en Lamborghini så lätt att köra

Man kan lätt tro att en Lamborghini är svårkörd. Men faktum är att det snarare är motsatsen som stämmer – åtminstone till en gräns. Vi har tagit reda på varför.

Det var under vår provkörning av nya Lamborghini Urus SE som vi gavs möjlighet att växla några ord med Dr. Ing. Rouven Mohr, utvecklingschef på Lamborghini.

Samtidigt passade vi även på att prata med Stephan Winkelmann, vd på Lamborghini.

Lamborghini
Vi gavs möjlighet att prata med Stephan Winkelmann, vd på Lamborghini.

Foto: Lamborghini

Konkurrenterna är av intresse

”Vi kör många konkurrenter under längre perioder”, förklarar Stephan Winkelmann. ”Ibland tar man med sig en bil hem över en helg, ibland mycket längre”.

Jag frågar Winkelmann hur mycket han kör märkets konkurrenter. De testar Rolls-Royce, BMW, Ferrari. ”Men kanske inte Polestar”, fortsätter han.

Anledningen är enkel – de vill se vad konkurrenterna gör, både vad gäller kördynamik och infotainment, men även komfort och teknik.

Informationen som samlas används för att utveckla märkets produkter och i detta fall rör det sig om nya Lamborghini Urus SE.

Lamborghini Urus SE
Vi gavs möjlighet att rasta den italienska supersuven ordentligt på en tvättäkta rallybana.

Broschyren spelar roll för Lamborghini

Vad mynnar då allt de lär sig ut i?

“Siffrorna är viktiga för broschyren”, förklarar Dr. Ing. Rouven Mohr, teknikchef på Lamborghini. ”Men bilen ska vara rolig att köra också”.

Han förklarar att Lamborghini inte har något emot om en bil är några sekunder långsammare på en bana ifall det innebär att den är roligare att köra.

Det är en fråga om att märkets mindre kördugliga kunder ska kunna få ut mycket av körupplevelsen, även i bestämt rimliga hastigheter. Det innebär således att bilen blir snabbare för alla, medan skickliga förare inte utmanas lika mycket.

För att uppnå denna balans jobbar Lamborghini frenetiskt med en särskild algoritm. ”Föreställ dig en orkester där en dirigent hela tiden förutspår vad som ska hända härnäst”.

Mjukvaran, som är utvecklad in-house av Lamborghini och som inte får användas av någon annan inom Volkswagen-koncernen, har som målsättning att få bilen att kännas naturlig och göra det man förväntar sig.

I fallet Lamborghini har de tre pelare enligt Dr. Ing. Mohr: Att stimulera föraren, demokratisera prestanda och erbjuda naturlig väghållning.

En prestanda-suv för runt 3 miljoner kronor är inte särskilt demokratisk, men budskapet är att vem som helst ska kunna sätta sig bakom ratten och faktiskt få ut någonting av upplevelsen.

En annan målgrupp

Över 70 procent av de kunder som köper Urus är nya för märket. Resten är befintliga kunder, som mer än gärna tjänar lite pluspoäng i Lamborghinis ögon, inte minst när en lansering av en ny specialmodell hägrar.

Urus är en ”game changer” för märket. Sedan 2017 har de gått från 3 800 till över 10 000 sålda bilar. För att en bil ska tilltala så många som möjligt gäller det att den erbjuder en tillmötesgående körupplevelse, något Urus alltså lyckats med.

Lamborghini Urus SE
Urus SE går att sladda, om man så vill. Mycket tack vare mjukvara.

En rullande sedelpress

Idag står Urus för över 50 procent av försäljningen och anses av många som jobbar på Lamborghini vara avgörande för att märket fortsätter att tåga på.

Urus delar bottenplatta med koncernsyskonen Audi Q8, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne och Volkswagen Touareg. Det är något som märks av i instrumenteringen, kördynamiken och karossen.

Vad gäller differentiering är naturligtvis design en stor del av det hela, men enligt Mitja Borkert, designchef på Lamborghini, ”applicerar vi former till existerande karosser” vilket naturligtvis är en utmaning.

Just det faktum att Urus byggs på MLB Evo-plattformen innebär att man trivs bakom ratten om man någonsin kört någon annan bil från koncernen.

Hela tanken är att bilen ska vara tillmötesgående och trivsam, något som onekligen reflekteras i körupplevelsen.

Resultatet är en bil som smickrar och som går att rasta riktigt ordentligt även om man inte är en särskilt begåvad bilförare.

Det är just det som varit nyckeln till framgång för den italienska supersuven.