Test: Suzuki Swift – den enda bil man behöver

I takt med att intresset för kompakta suvar ökar, minskar segmentet för småbilar, men några aktörer fortsätter att satsa. Bland dessa finner man Suzuki. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera fjärde generationen Suzuki Swift.

Sedan dess debut 2004 har det tillverkats totalt 9 miljoner Swift. Även om Swift-beteckningen kom redan 1984 var det 20 år senare som bilen ämnad hela världen kom till, öh, världen.

 Bilen är populär i stora delar av Asien, men har även haft en stabil närvaro på den europeiska marknaden.

Suzuki Swift
Vi testade Suzuki Swift på hemmaplan.

Foto: Marcus Berggren

Nyheter i drivor

Nya Suzuki Swift bygger på samma plattform som föregångaren, men listan över nyheter förblir ändock riktigt lång.

Under huven ruvar Suzukis nya milhybridpjäs, en 1,2-liters trepip som ersätter den förra fyrcylindriga motorn.

Kosmetiskt har nya Swift satsat hårt på aerodynamiken, och just effektivitet har varit ett av ledorden under utvecklingen.

Fjädringen har omarbetats och Suzuki har lagt krut på att få nya Swift att kännas som en mer mogen kärra än tidigare. Utseendet är ingen kioskvältare, men nya Swift ser emellertid modern ut.

Interiört möts man av en funktionellt utformad interiör. Det finns hårdplast i drivor och kvalitetskänslan kan närmast liknas med en plastleksak, men det är sannerligen en fråga om att pressa priset.

Man möts av fysiska vreden och knappar och infotainmentsystemet, bestående av en 9-tumsskärm, må inte vara det snyggaste, men erbjuder både Apple CarPlay och Android Auto. Nya Swift är väldigt välutrustad från start.

Suzuki Swift
Interiören känns billig men är funktionell.

Suzuki Swift demokratiserar mobilitet

Namnet till trots är inte Suzuki Swift en särskilt rapp pjäs. Den nya trecylindriga motorn är ungefär lika stark som föregångaren, men är en hel sekund snabbare till 100 km/h.

Vår testbil var försedd med en 5-växlad manuell låda. Det finns en CVT att tillgå, men vi misstänker att den gör bilen våldsamt tråkig.

Swift har sedan länge etablerat sig som ett bestämt körglatt alternativ i segmentet, och den fjärde generationen fortsätter på det spåret. Växellådan erbjuder korta och distinkta slag och styrningen är välkalibrerad.

Nya Swift är den sortens bil man kan köra plattan i mattan precis hela tiden, vilket bidrar till dess körglädje. Vikten på under ett ton bidrar även till dess flinkhet.

Den känner sig emellertid inte helt hemma på snabbare sträckor av motorvägen. Mildhybridsystemet hjälper till med en extra skjuts, men bilen måste ändå köras hårt för att man ska få ut något av motorn.

Bilen är oerhört lättkörd och känns väldigt mjuk, vilket bidrar till körglädjen. Fjädringen hanterar de flesta ojämnheter väl. En hel del ljud letar sig emellertid in i kupén.

Suzuki har lyckats få nya Swift att kännas som en större bil än vad den är, något som förstärks av vår testbils adaptiva farthållare och styrningsassistent.

Nya Swifts kompakta mått gör den dessutom till en smidig kompanjon i staden och man får kämpa för att hitta parkeringsluckor som inte är stora nog. Hur hårt man än kör bilen är det omöjligt att komma över en halvliter milen.

Suzuki Swift
Oavsett hur hårt man köra Swift är det omöjligt att få hög förbrukning.

Pris och konkurrenter

Eftersom flertalet tillverkare har kapat småbilarna från sina portföljer till förmån för suvar har segmentet krympt. I sin tur har konsumenterna allt mindre att välja på, något Suzuki använder till sin fördel.

Bland konkurrenterna finner man bilar som Mazda 2, Hyundai i10, Škoda Fabia, och Toyota Yaris. I sammanhanget erbjuder Swift ett bestämt tacksamt helhetspaket.

Den är inte lika körglad som en Mazda 2, inte lika ombonad som en Fabia och inte lika snål som en Yaris – men den gör det mesta väldigt bra.

Med ett pris på 234 900 kronor (eller 3 295 kronor för privatleasing) är Swift dyrare än vad undertecknad hade räknat med, men det är i linje med konkurrenterna och egentligen ett kvitto på att bilar helt enkelt blivit dyrare.

Om man vill ha det billigaste möjliga alternativet bör man i stället vända sig till Dacia.

Suzuki Swift
Nya Swift är en av de billigaste nya bilarna man kan köpa i Sverige.

Suzuki Swift är en billig buse

Vi på redaktionen uppskattar småbilar. De demokratiserar den frihet som bilar möjliggör och gör det möjligt för gemene man att få känna av nybilskänslan.

Suzuki Swift satsar på ett redan beprövat recept och resultatet är positivt överraskande.

Fjärde generationen Swift erbjuder körglädje, en förhållandevis hög komfortnivå och en sympatisk bränsleförbrukning. Kvalitetskänslan på interiören är långt från rafflande och prestandan är stundtals undermålig, men helhetsintrycket är bestämt konkurrenskraftigt.

Modellen erbjuder dessutom den teknik och egenskaper som man förväntar sig av en bil år 2024.

Man lyckas inte tillverka 9 miljoner bilar av samma modell på 20 år utan att veta vad man gör. Nya Swift förblir en favorit i småbilssegmentet. 

Suzuki Swift
Nya Swift erbjuder ett imponerande helhetspaket.
Tekniska data

Suzuki Swift Hybrid (2024)

Motor: 1,2-liters trecylindrig motor, 82 hästkrafter, 112 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,5 sekunder
Toppfart: 165 km/h
Vikt: 949 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3860/1735/1495 mm
Pris: Från 234 900 SEK

Helhetsintryck

Suzuki Swift

4.0

Nya Suzuki Swift erbjuder ett attraktivt paket bestående av en hög dos körglädje, en snål drivlina och en låg tröskel in i nybilsvärlden.