Test: BMW i5 Touring – världens bästa elbil?
Kombi och Sverige är en kärlekssaga med en lång historia. På senare år har emellertid suv-trenden tagit över. Så när tyskarna är först ut med att lansera en eldriven fullstor kombi är frågan om den har vad som krävs för att bryta trenden. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya BMW i5 Touring.
Vi tog oss an bland det mest klassiska i räckviddstestväg – sträckan Stockholm till Göteborg.
Foto: William Koitrand
Tysk modernitet
Utseendemässigt finns det ingenting med utseendet på i5 Touring som pekar på att det rör sig om en elbil, likt den splitternya konkurrenten Audi A6.
Modellen går fortsatt att få både med bensin- och dieselmotor under huven samt som laddhybrid eller elbil.
Nya BMW i5 Touring har tagit ett kliv bort från tyskarnas mer traditionella formspråk och resultatet är polariserande. I kombiutförande är emellertid nya 5-serie mer attraktiv än sitt sedan-syskon.
Tyskarna har plockat bort den ikoniska öppningsbara bakrutan, ett signum för märkets kombimodeller sedan generation E34 som debuterade 1992.
På insidan möts man av teknik en masse i form av ett fokus på digitalisering, med en svepande infotainmentskärm på 14,9 tum, 40 säkerhetssystem, och enormt många uppkopplingsmöjligheter.
Kvalitetskänslan är hög och det finns många inslag från 7-serie. Att BMW gjort 5-serie till en lyxbil är tydligt, särskilt när man tittar på bilens dimensioner som bräcker femmetersgränsen, en siffra som förr i världen endast förknippades med renodlade limousiner.
Baksätet är rymligt, det är högt i tak, och nya i5 Touring sväljer 570 liter.
Prestanda och praktikalitet i ett
Vi provkörde den nuvarande toppmodellen – BMW i5 M60 Touring – som stoltserar med hela 601 hästkrafter som går ner i backen via alla fyra hjul. Det är nog för att katapultera den 2 425 kilogram tunga pjäsen till 100 km/h på 3,9 sekunder.
Resultatet är imponerande, men inte möblera om ansiktet-snabbt vilket på senare år varit målsättningen för de flesta prestandastinna elbilarna.
Just denna relativa återhållsamhet – om man nu kan kalla 601 hästkrafter för det – är ett välkommet inslag. Den irrelevanta jakten på acceleration hos familjebilar hör inte hemma i en familjebil där både hund, barn, och partner ska åka med.
Vikten gör sig egentligen bara till känna när man tar sig an lite mer inspirerande körning. I sitt sportigaste läge har i5 M60 istället en tendens att understyra snarare än att överstyra.
Det är inte riktigt i linje med traditionell BMW-anda, men det är troligtvis en fråga om säkerhet med hänsyn till ovannämnda vikt.
BMW i5 M60 Touring är stabil, känns lättkontrollerad, och fruktansvärt snabb på landsvägar men med en begränsad dos körglädje.
Lyxbilskänslan är påtaglig och man känner sig avskärmad från omvärlden. Det är emellertid ett trevligt inslag när det vankas motorvägskörning – tystnad, komfort, och hög rymdkänsla.
Konsten att köra långt
Sträckan mellan Stockholm och Göteborg är drygt 465 kilometer. Den teoretiska räckvidden för i5 M60 Touring är 502 kilometer enligt WLTP.
Med andra ord vankades det ett laddstopp i Jönköping, ett 40-minuterssådant. Det går att spela spel eller titta på Youtube när man laddar, men vi valde i stället att inta föda.
Nya BMW 5-serie är en studie i digitalisering och är försedd med en halvautonom körassistent vilket gör långfördskörning till något otroligt avslappnande, om än långrandigt. Maxladdningen på 205 kW innebär att man kan hålla en relativt hög hastighet för att sedan kompensera med fler, snabba laddstopp.
Det är emellertid svårt att undgå det faktum att premiumkänslan förtas av att ständigt behöva ha nästa laddstopp i åtanke. Med ett instegspris på närmare 1,3 miljoner kronor är en lyxig upplevelse A och O.
BMW i5 Touring är en studie i framtidens familjeräser
Nya BMW i5 Touring är en fantastisk bil med en hög komfortnivå och imponerande köregenskaper.
Infotainmentsystemet är intuitivt och kombins praktiska egenskaper är attraktiva. Konceptet av en eldriven kombi – med hänsyn till luftmotstånd och så vidare – är dessutom bestämt rimligt.
Med det sagt är M60-varianten onödigt snabb, särskilt i verkligheten. Du bör således satsa på instegsmodellen som bjuder på både bättre räckvidd och komfort. Nya i5 Touring är emellertid bland det mest välrundade som rullar ut från BMW:s fabriker just nu.
BMW i5 M60 xDrive Touring (2024)
Motor: En elmotor på varje axel, 601 hästkrafter, 795 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,9 sek
Toppfart: 230 km/h
Elektrisk räckvidd: 502 km
Vikt: 2 425 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5060/1900/1505mm
Pris: Från 1 275 800 SEK
BMW i5 M60 Touring
Nya BMW i5 Touring är sannerligen en pjäs att räkna med. Prislappen är emellertid svårsmält.