Officiellt: Formel 1-bilarna krymper betydligt till 2026

Dagens Formel 1-bilar har växt sig ganska stora, vilket i många lägen försvårar omkörningar. Men till 2026 års säsong blir det ändring på det, då bilarna ska bli både mindre och lättare.

Foto: FIA

Till 2026 års Formel 1-säsong tar FIA ett rejält omtag när det gäller regelverket, och nu har man släppt bilder och information om hur de nya bilarna kommer att utformas.

Den nya bilen kallas “nimble car”, vilket syftar på att man vill uppmuntra till bilar som är flinkare och smidigare att köra. Detta hoppas man ska leda till fler omkörningar och bättre racing.

Formel 1-bilarna blir mindre och lättare

Den kanske mest märkbara skillnaden jämfört med dagens ganska stora Formel 1-bilar är att Nimble car är både betydligt kompaktare och lättare.

Vikten kapas med 30 kilo, medan bilen krymper med 10 centimeter på bredden och 20 centimeter i hjulbasen.

Man justerar också aerodynamiken med en smalare vinge fram och en mer lådformad vinge bak. Detta ska ge 30 procent mindre downforce, vilket ger lägre hastigheter genom kurvorna och högre toppfart på rakorna.

Formel 1
Bilen är 10 centimeter smalare än den nuvarande bilen.

Pirelli är också i full färd med att designa däck till den nya bilen, som är 25 millimeter smalare fram och 30 millimeter smalare balk.

Eftersom bilen är lättare och mindre bibehåller man emellertid dagens greppnivå.

DRS-systemet skrotas

En annan stor skillnad är att DRS-systemet, ger förare möjligheten att minska luftmotståndet vid omkörningar, kommer att tas bort.

I stället kommer ett system kallat Manual Override introduceras, som tillåter föraren att kan kräva mer effekt från den elektriska komponenten av drivlinan.

Vingen bak är smalare än i dagsläget.

Elmotorernas andel av den totala effekten ökar också rejält. Dubbelturbo V6:an blir 200 hästkrafter svagare än tidigare, medan elmotorernas effekt ökar med över 300 hästkrafter till 476 hästkrafter.

En detalj relaterad till Manual Override-systemet som ska bidra till bättre racing är att den ledande bilen börjar tappa elektrisk effekt vid 290 km/h, medan bilarna bakom har full effekt upp till 337 km/h.

Man har även gjort justeringar för att höja säkerheten, och av hållbarhetsskäl kommer samtliga bilar i serien att köras på helt förnyelsebara bränslen.