Ferraris nya flaggskepp har en V12 på 830 hästkrafter

Få bilmärken är så romantiserade som Ferrari, vilket inte är utan anledning. Märkets bilar känns oerhört speciella och nu har det blivit dags för det senaste flaggskeppet att äntra spelplan: Ferrari 12Cilindri.

Som namnet antyder rör det sig om en ny modell med tolv cylindrar. Mer specifikt har 12Cilindri en ny V12 på 830 hästkrafter, helt utan överladdning.

Den nya tolvcylindriga Spider-modellen ersätter utgående 812 GTS och följer ett recept som Ferrari-bilar erbjudit sedan 1950-talet: En herrans massa prestanda, där avsaknaden av tak hos Spider-modellen innebär att man kan njuta av tolvans mekaniska skönsång, samtidigt som långfärdskomforten är hög.

Designmässigt påminner 12Cilindri mycket om 60-talets 365/4 GTS, även kallad Daytona.

Det italienska märket menar på att den nya modellen är tänkt att tilltala både etablerade Ferrari-konnässörer men även nyare kunder.

Ferrari 12Cilindri
Italienarna håller fortsatt liv i V12-sugmotorn. (Foto: Ferrari)

Ferrari med en bjässe till drivlina

Under huven ruvar märkets berömda 6,5-liters V12 som har uppgraderats rejält.

De 830 italienska fullbloden och 678 newtonmetrarna som motorn pumpar ut via en åttastegad dubbelkopplingslåda och bakhjulen innebär att sprinten till 100 km/h tar under tre sekunder och att 200 km/h nås på blott 8,2 sekunder.

Toppfarten sägs vara över 340 knyck.

Ett signum för Ferraris V12-motorer är känslan av bottenlös kraft och en fenomenal ljudbild.

Samma filosofi genomsyrar Ferrari 12Cilindri men vridmomentskurvan har justerats en aning, allt i körglädjens och användarvänlighetens namn.

Det italienska märket har begåvat den nya flaggskeppsmodellen med ett specialavgassystem som garanterar bästa möjliga akustiska upplevelse.

Ferrari 12Cilindri
12Cilindri är ännu ett flaggskepp i märkets långa led av V12-bilar. (Foto: Ferrari)

En modern nostalgitripp

På insidan möts man av tre skärmar som alltså ligger till grund för Ferraris senaste infotainmentsystem.

Framför föraren finns det 15,6 tum stor skärm där all tänkbar information finns tillgänglig. Mittskärmen är en historia på 10,25 tum och framför föraren finner man en skärm på 8,8 tum.

På ratten har man behållit sina touchknappar men har gjort dem lättare att klicka. Ferrari 12Cilindri är även försedd med Apple CarPlay och Android Auto.

I Italien börjar nya 12Cilindri på 435 000 euro, motsvarande 5 035 000 kronor, utan skatter.

Ferrari 12Cilindri
Interiören har tagit ett stort kliv mot digitalisering. (Foto: Ferrari)