Legendarisk Ford GT40-pressbil till salu
Ford GT40 är en av de mest legendariska tävlingsbilarna någonsin, och såldes när det begav sig även i en väglaglig version. Nu har ett exemplar med en rik historia kommit ut på marknaden.
Mer specifikt handlar det om en GT40 Mark 1 från 1967 med chassinummer P/1069, som beställdes ny av Fords huvudkontor i Detroit.
I GT40-kretsar är det ofta de exemplar som användes för tävling som är mest legendariska, men detta väggående exemplar har också en historik som heter duga.
Debuterade som utställningsbil
Bilen färdigställdes vid fabriken i England tidigt 1967 lackad i den ljusblå metallic-nyansen Opalescent Silver Blue.
Den första eskapaden var att agera utställningsbil på Genèvesalongen i mars 1967, där vagnen prydde montern för racingteamet Scuderia Filipinetti.
Något oväntat lackade man om den helt nya bilen inför mässan i en metallicgrön nyans kallad Borneo Green.
Blev pressbil i Storbritannien
Efter besöket på bilsalongen blev bilen kvar i Schweiz i några månader på grund av en dispyt kring obetalda fakturor, men kom till slut tillbaka till England.
Där registrerades den i juni 1968 för gatbruk och blev del av brittiska Fords flotta av pressbilar.
Kördes av Graham Hill
Bilen kom därigenom att testas av både Autocar och Motor Magazine, och återvände till Genèvesalongen för att ställas ut i mars 1969.
Efter ett besök på testbanan MIRA under 1973 blev vagnen också den snabbast accelererande bilen Motor Magazine någonsin testat.
Sprinten från 0 till 60 mph, alltså 0 till 96 km/h, avverkades på bara 4,0 sekunder, och man nådde en toppfart på 260 km/h.
Det finns till och med foton på när Formel 1-legendaren Graham Hill kör bilen under en uppvisning.
Tävlades under senare år
Genom åren har GT40 P/1069 kommit att ägas av ett flertal entusiaster.
År 2007 började den dåvarande ägaren att använda bilen för historisk racing i event som Goodwood Revival och Tour Auto.
Återställd till originalskick
Den nuvarande ägaren har ägt bilen i några år, och har låtit återställa den till dess ursprungsspecifikation.
Alla racingdetaljer är således bortplockade, och lacken är återställd till ljusblåmetallic.
Bilen till salu hos den brittiska handlaren Fiskens, och vad man vill ha för den är inte officiellt.
Man kan dock anta att prislappen är saftig, då vägregistrerade Ford GT40 som inte är ombyggda för racingbruk knappast växer på träd.