Test: BMW M4 Competition Package

BMW M4 Competition Package
Motor:
3-liters, rak 6-cylindrig, dubbelturbo bensin, 450 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplad automat, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,0 sekunder
Toppfart: Begränsad till 280 km/h
Vikt: 1613 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4671/1870/1383 mm
Pris:740 500 SEK (Testbil ca 1 034 0500 SEK)

BMW har med sina M-bilar erövrat fans världen över. M3 coupé som idag kallas M4, har genom generation efter generation förintat konkurrenter på bana med samma lätthet som den förintar däck. Dagens M4 är för många den ultimata balansen mellan prestanda, körglädje och praktikalitet. Vad händer då om man vill lägga större fokus på prestandan och tonar ned de praktiska egenskaperna? Svaret heter Competition Package som BMW just nu erbjuder till M3 och M4. Tanken är att göra en redan snabb bil snabbare och att visa vem som bestämmer när det svänger. Därför tog vi med bilen till de österrikiska alperna för att lägga i Högsta Växeln och se om BMW M4 Competition Package kan ta M4:an till nästa nivå.

En ”vanlig” M4 kommer utrustad med 431 hästkrafter, vilket kan tyckas vara tillräckligt för de flesta. Med Competition Package adderas 19 extra kusar vilket gör omkörningar av toppfartsjagare på autobahn ännu lättare än tidigare. Nyheterna stannar dock inte bara under huven. Differentialen i bak är omarbetad, nya dämpare hittas runtom och man får dessutom bilbälten med M-detaljer vilket säkerligen inspirerar föraren till att köra fortare. Vår testbil var även utrustad med keramiska bromsar vilket innebar att bilen stannar lika brutalt som den accelererar.

Det första testet M4:an utsattes för var stadstrafik. I centrala München går det bra att manövrera längs kullerstensgator och tät trafik. Man kan nästan gå så långt som att säga att bilen är praktisk, men att lägga fokus på det är lite som att berömma en Michelin-kock för att denne är duktig på att koka ägg. Vill man verkligen se vad bilen går för måste man besöka öppna vägar och det är just därför vi begav oss mot de österrikiska alperna så fort vi hämtade upp bilen.

Mellan Österrike och Bayern ligger det flertalet motorvägar varav ett par är befriade från hastighetsbegränsning. Likt stadstrafikskörning är bilen inte ämnad för att gå tok-fort rakt fram, men när det ruvar 450 hästar under huven är det svårt att inte låta bli när vägen är fri och eventuella konstaplar är borta. Accelerationen från cirka 50 kilometer i timmen på motorvägspåfart, till hastigheter som i Sverige hade inneburit fängelsestraff kan inte beskrivas som någonting annat än imponerande. Det är inte en fartansamling som kommer att torka ögonen på dig, men en övergripande känsla av mekanisk motorsport gör att varje resa upp i hastighet blir underbar. Ljudet från den raka sexan på tre liter är som hämtat från en banbil, kanske inte världens vackraste men ändå imponerande. Varje växling är (förutsatt att man har lådan i sitt skarpaste läge) våldsam och gör att man längtar efter att nå rödmarkeringen på varvräknaren. Det ska även sägas att M4 Competition Package är otroligt stabil i riktigt höga farter, något som gör att man verkligen kan njuta av alla sinnesbelöningar bilen har att erbjuda.

Efter att ha attackerat motorvägar blev det äntligen dags för bilen att komma hem, till de österrikiska alperna. Om man nu vill köra hårt längs med de oändliga asfaltsormar som täcker Österrike ska man komma ihåg att ställa in bilen rätt innan det bär av. Styrning, motor, växellåda och fjädring kan ställas in individuellt och man hittar snabbt sin egen favoritkombination. Mitt tips är att vid livlig körning sätta alla inställningar i deras sportigaste lägen, förutom styrningen som jag föredrar att lägga i ”comfort”. Där blir känslan mer intuitiv och inte lika artificiellt tung som i Sport +.

När man ställt in sin bil efter föredragna preferenser kan man inte säga annat än att BMW M4 Competition Package är ren magi längs med ett bergspass. Det är en av de absolut mest givande bilar jag någonsin kört. Bakänden är livlig, men förutsägbar. Den bjuder in till lek utan att sätta skräck i föraren. Att mata på gasen lite extra ut ur kurvor är lite som att spela rysk roulett med ett paintballgevär, du kommer inte att dö men det finns fortfarande en känsla av spänning. I denna miljö har M4:an precis rätt mängd prestanda och allt flyter ihop till en perfekt kombination. Chassit, styrningen, ljudet och greppet, allt uppmanar dig till att köra fortare samt att njuta mer. Man längtar efter varje kurva mer än efter sitt nästa andetag och skulle det råka gå lite för fort, då finns rediga ankare till keramiska skivor som man kan luta sig på. Kort och gott är M4 en bil som känns byggd för just denna typ av körning, körning som inte handlar om varvrekord utan maximal lycka.

Ska man sammanfatta BMW M4 Competition Package kan det bli klurigt. Detta är en bil som summerar till mer än varje individuell del. Det finns bilar som ger mer prestanda för pengarna, men jag tror inte att det går att hitta en motsvarande bil som kan sätta samma idiotiska leende på läpparna hos den som kör genom ett alp-pass. Frågan kvarstår dock om Competition Package är värt pengarna? Svaret är otvivelaktigt ja. Paketet ger precis den extra dos krydda som behövs och det gör en briljant bil ännu bättre. BMW M4 Competition Package visar att körglädje är mer än bara siffror på ett papper, bilen visar att det finns en anledning till att BMW:s M-bilar varit och förblir älskade av entusiaster världen över.