Test: BMW 440i Gran Coupé
BMW 440i Gran Coupé xDrive
Motor: 3,0-liters, 6-cylindrig, bensin, 326 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,0 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1760 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4638/1825/1399 mm
Pris: 538 900 SEK
(Testbil ca 620 000 SEK)
En del märken erbjuder råa prestandaversioner som baseras på de vanliga modellerna i utbudet. Exempel på detta är Audi A6 och RS6, Ford Focus och Focus RS, Mercedes E-klass och AMG E 63, med flera. Ni fattar grejen. BMW har sina M-modeller som är brutala ban-maskiner. Högst upp i 4-seriens näringskedja hittas M4 men näst högst upp finns en mer vardaglig bil som ändå erbjuder en hel del prestanda. Denna modell heter inget annat än BMW 440i. Vi har testat versionen med lite extra utrymme som har fått tillägget Gran Coupé. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på hur mycket glädje man kan finna när man är näst bäst på vägen genom att recensera BMW 440i Gran Coupé.
Det går inte att undgå det faktum att 4-serien har en lika slank figur som en leopard. Tillägget Gran Coupé innebär att två extra dörrar har fått ta plats. Det möjliggör att baksätespassagerare kan åka med utan att behöva utöva yoga fyra dagar i veckan för att kunna ta sig in och ur baksätet. Att den är lite större baktill indikerar kanske att den skulle vara klumpig, men så anser jag inte är fallet. 4-serien är en vacker bil med former som gör att den ser ut att vinna alla dragrace, och i en 440i är det antagandet inte långt från sanningen.
Interiören är tyvärr inte riktigt lika stilren och vacker som utsidan. Visst är den lättnavigerad och välstrukturerad men om man jämför med nya 7-serien och 5-serien ligger den en bit efter i att förmedla en känsla av lyx. Kvalitetskänslan överlag är dock i framkant vilket märks extra tydligt på BMW:s Individual-läder som kostar som en smått begagnad Dacia. Som tidigare nämnt innebär Gran Coupé-utförandet fortfarande att bilen har en sluttande taklinje, men att den går lite högre. Det innebär i sin tur att det får plats personer i baksätet och mängder av packning eller Ikea-paket i bagageutrymmet. Jag gillar bilar som är rymliga och samtidigt sportiga, och här har BMW 440i Gran Coupé träffat helt rätt.
När man först sätter sig bakom ratten finns det inte mycket som avslöjar att man sitter i en bil som producerar 326 hästkrafter. Sätena är komfortabla och det finns inga kolfiberdetaljer så långt ögat kan nå. När man startar motorn ger den ifrån sig ett litet morrande som snabbt försvinner när varvtalet når tomgång.
Vid normal framfart är 440i relativt diskret men trycker man högerfoten mot golvet ylar den som en hel flock av arga vargar. Visst saknar den smatter och brutala växlingspruttar men kraften och tjutet räcker gott och väl för att få vem som helst att börja le. Är man morgontrött av sig är en 440i ett fungerande botemedel. Skippa kaffet på morgonen, det bästa sättet att vakna på är nämligen en rask acceleration från trafikljuset.
BMW 440i känns kvick både in i, och ur kurvorna. Det är mycket tack vare den direkta styrningen och en fantastisk gasrespons. Bilen är inte den lättaste på marknaden men ligger ändå lika platt på vägen som en pannkaka gör i laggen. Varje kurva tas med lätthet och varje omkörning går som en dans.
Att BMW 4-serie är en snygg bil råder det ingen tvekan om. Med tillägget Gran Coupé på bakluckan kan man packa in hela familjen utan att behöva kompromissa med designen. 440i är valet för de som gillar att färdas i komfort med vetskapen om att man har en laddad kanon under huven. Den känns lätt och responsiv och det medför att varje resa blir en underhållande åktur. BMW M4 är bilen för den som gillar bankörning och rå prestanda. 440i Gran Coupé är en vardagsanpassad version med plats för ungarna i baksätet. En mångsidig missil helt enkelt.
Betyg
Sammanfattning
BMW 440i Gran Coupé är en mångsidig vardagsbil. Den är kvick och lätthanterlig samtidigt som den utstrålar sportighet. Interiören är i behov av en uppdatering men det nuvarande chassit är nästintill briljant.