Jag körde upp i en Lexus GS F
Vad kostar 48 dollar och tar sex minuter? Nej, det är inte en thaimassage utan det är amerikanska körkortsprovet. Förvisso tog det ytterligare elva minuter om man räknar med teoriprovet men ni fattar vinken – det är svårare att lära sig att knyta skorna än det är att få ett körkort i USA. Det går att klara av hög som ett hus, vilket jag ser ut att vara på min körkortsbild.
Utöver det får man även ta med sig sin egna bil, något som gör upplevelsen snäppet vassare än hemma i Sverige.
När jag tog mitt körkort på min 18-årsdag – för lite mer än tre år sedan – gjorde jag det i en Audi A3. I USA tog jag istället körkortet i en Lexus GS F. En bil som alltså har en 5-liters V8 på 477 hästkrafter.
Det finns två (konkreta) anledningar till varför jag bestämde mig för att ta körkort i USA. Den första är att om man kör med svenskt körkort så måste man alltid ha med sig sitt pass vilket uppenbarligen är bökigt. Den andra är för att min bilförsäkring (ironiskt nog) blir en miljard gånger billigare. Dessutom är två körkort bättre än ett.
Amerikanska motsvarigheten till Transportstyrelsen – DMV – är ökänd för att få afrikanska myndigheter att framstå som världsledande inom effektivitet. Jag kan bekräfta att så också är fallet.
Det första problemet man erfar är det faktum att alla kunder kommer dit en timme innan öppning vilket gav mig ett handikapp som kom dit endast en halvtimme innan. Efter att ha stått i kö tillräckligt länge för att stalaktiter hunnit formas i taket, kom jag äntligen fram till en av de för lågt bemannade diskarna.
Steg ett var att klara av teoriprovet – jag hade övat kvällen innan på en mobilapp. Ett exempel på en typisk fråga var ”hur ser en stoppskylt ut?” – teoriprovet verkar egentligen bara vara ett sätt att filtrera bort alla med ett IQ lägre än 14.
Efter att ha fått alla rätt begav jag mig till nästa disk för att registrera mig för själva uppkörningen. Jag visade all nödvändig dokumentation på bilen men det faktum att det var en pressbil ställde till det rejält. Tio minuter senare och en förklaring lika detaljerad som en instruktionsbok gav de mig äntligen grönt ljus.
Nu kommer vi alltså till den roliga biten. Damen jag skulle köra upp med bad mig att gå och hämta min bil – notera att hon inte visste att jag hade svenskt körkort.
Jag gjorde som hon sa och hämtade henne i den Lexus GS F jag testade under veckan. Därefter fick jag blinka höger. Och vänster. Sedan fick jag tuta och slutligen hoppade instruktören in i passagerarsätet.
Jag körde några varv på en parkeringsplats – när jag var på väg ut från området sa hon att ”vi aldrig någonsin kör i trafik på uppkörningen”.
Det är ungefär lika rationellt som att ha ett simprov på land. Jag fick även parkera i en lucka stor nog för en Airbus A380 och sedan körde jag tillbaka till dit vi startade. Sex minuter vilket är nog för att amerikanska myndigheter ska anse att man är lämpad för körning i Miamis trafik som är lika hetsig som en boxningsring. Nu vet ni varför amerikaner inte kan köra bil.