Högsta Växeln är första svenska media på plats för avtäckningen av Seat Arona

För den som trodde att fidgetspinners var populära är det ingenting i jämförelse med SUV:ar. De senaste sex åren har försäljningen av mindre SUV:ar vuxit med närmare 700% och tillväxtsagan fortsätter. Därför presenterar Seat sin senaste SUV-modell som agerar lillebror åt Ateca. Den nya modellen heter Arona och Högsta Växeln var som första svenska media på plats i Barcelon på premiären.

Problemet med stadsjeepar är detsamma som man springer på vid krogen. Vill man ha en större drink får man också betala mer. För att nå de som inte är stekare på heltid krävs mindre drinkar och framförallt mindre SUV:ar. Det är där Arona kommer in. Det är en helt ny modell som bygger på MQB A0-plattformen. Vad det i enkelhet betyder är att dimensionerna känns igen från Seat Ibiza och komponenterna kommer i stora drag från VW:s Lego-låda. Rent estetiskt ser bilen fräck ut och den är ingen uppstyltad Ibiza som man annars kan tro. Hela 68 olika färgkombinationer utanpå och inuti erbjuds vilket är toppen för den som likställer matchande tak och gympaskor med individualitet. Jag kan ändå inte frånse det faktum att köpare troligen uppskattar möjligheten att göra sin bil lite mer personlig.

Inuti är det kassaskåpskänsla med ett fräscht infotainmentsystem som pryder instrumentpanelen. För den som är lika smartphoneberoende som en Instagram-modell finns alla möjligheter att koppla upp sig med Android Auto och Apple CarPlay. Det finns till och med en SD-läsare som tillåter fågelskådare att sätta in minneskortet från kameran direkt in i bilen för att kolla på talgoxar i Full HD. Det nya systemet har en fenomenal känsla och det märks att man lagt ned mycket krut på att få till både användarvänlighet och estetik.

Det erbjuds flera motoralternativ. Högst upp på listan kommer en bensinmotor med 150 hästkrafter som parad med en manuell låda kan bli något av en favorit i stadstrafik. Dieslar erbjuds också för den som inte vill köra i Oslos innerstad och även en gasvariant går att köpa. Vem som nu köper gas vet jag inte men jag gissar att det antingen är kommuner eller privatpersoner som är lika världsfrånvända som en kommun.

Seat Arona kommer att visas för allmänheten på Frankfurt-mässan i år och den kommer till Sverige senare i höst. Vad den kostar vet vi ej men om jag känner Seat rätt kommer den att bli prisvärd. Är den värd att köpa över en Ibiza? Svårt att säga utan att ha kört båda, men en sak är klar. Om folk vill ha mindre och billigare SUV:ar kommer Seat Arona troligen att posera som ett lockande alternativ.