Tack till Nordiska Kompaniet som samarbetade med oss under reportaget. Tack till Northern Link PR som lånade ut kameran Lumix DMZ-FZ300 vilken användes för att ta samtliga bilder.

Varje år vallfärdar människor till Nordiska Kompaniet för att köpa presenter under juletider. Traditionellt sett används dragdjur, slädar eller expressfrakt via DHL för att frakta dessa presenter, men vi på Högsta Växeln tror oss veta ett bättre sätt att transportera klappar på. Istället för att använda något tråkigt fraktfordon tänker vi ta reda på om en BMW X5 40e utgör ett bättre verktyg för att transportera gåvor. I samarbete med det Nordiska Kompaniet lägger vi i Högsta Växeln och ser om en hybrid-SUV från BMW är ett passande verktyg för att transportera paket genom Sverige.

Resan började i vår huvudstad Stockholm. Mitt under julruschen anlände vi med vår fulladdade X5:a till NK:s varuhus. Med ren eldrift är bilen något av en motsägelse då BMW X5 i sig är stor och iögonfallande, men samtidigt tyst och len under eldriven stadskörning. Eldriften innebär att man som förare måste ha extra uppmärksamhet kring fotgängare som tycks vara färgblinda när de ser ett rödljus och därav inte heller hör att två ton BMW kommer farande. Trots att BMW X5 är en stor bil blir det ändå aldrig obehagligt att manövrera den längs Stockholms trånga gator, med andra ord är den överraskande kompetent i stadsmiljö och färden till NK skedde utan några som helst bekymmer.

Väl på plats införskaffades julklappar i olika former. Allt från konfekt och parfym, till kostymer av högsta kvalitet. När alla klappar blivit paketerade och levererade till Ljusgården upptäcktes två saker. Först blev det uppenbart hur en BMW X5 i skimrande vitt och full M-sport-utrustning smälter in lika bra i stadens finare kvarter som självaste Noppe. Den ser helt enkelt väldigt anständig ut trots den smått vulgära extrautrustningen. Något annat som blev uppenbart var det faktum att bagageutrymmet inte alls är lika rymligt som man kan tro. På grund av en generös uppsättning med batterier placerade under det konventionella bagageutrymmet försvinner en hel del bagageutrymme. Som tur var räckte det existerande utrymmet till för att få plats med samtliga presenter på årets önskelista.

Efter att samtliga paket plockats upp vid NK i Stockholm bar det av mot NK i Göteborg där paketen skulle lämnas av till tomten för vidare distribution. Stockholm till Göteborg innebär långa motorvägssträckor vilket X5 40e trivs bra med. Med en interiör som får första klass hos SAS att likna ett ryskt transportplan utgjorde bilen en ypperlig miljö för långresor. Drivlinan är också något av en fullträff, åtminstone i termer av motorvägskörning och korta kraftutbrott. 313 hästkrafter innebär att bilen aldrig kommer att sparka dig i ryggen som en Bentley Bentayga, men samtidigt räcker det gott till att köra om i princip samtliga julresenärer på E4:an. Bensinmotorn är en fyra kopplad till en elmotor, vilket betyder att bilen inte har någon rak sexa som man vanligtvis associerar BMW:s finare modeller med. Även om det alltid är trevligt med två cylindrar till kändes det aldrig som att det saknades effekt.

Väl framme vid Göteborg rullade vi upp vid Hamngatan och NK:s varuhus. Där uppstod ett annat problem som denna plug-in-hybrid dras med, räckvidden på el är milt uttryckt begränsad. Detta är visserligen något som är vanligt bland samtliga plug-in-hybrider på den svenska marknaden men X5 40e är lika dålig som konkurrenterna på just denna front. Den officiella räckvidden är tre mil men, kör man landsvägar eller uppförsbackar i kyla sjunker denna räckvidd till närmare två mil. Eldriften är med andra ord optimal för korta pendlarsträckor eller stadskörning, inget annat. Dessutom märker man tydligt hur det saknas kraft när batteriet är urladdat och det helt plötsligt är en liten fyrcylindrig spis som jobbar ensam med att dra hela ekipaget.

Som tur var passade den vita X5:an in lika bra bland Göteborgs centrala gator som Stockholms. På plats utanför varuhuset stod tomten i egen hög person och väntade på sin leverans. Tack vare en delad baklucka innebar urlastning inget problem och processen gick smärtfritt.

När alla paketen blivit levererade testade vi på hur bilen betedde sig under mer inspirerande körning. Det visar sig att BMW X5 40e motsvarar en överviktig kvinna som kan utföra alla akter i Svansjön med perfektion. Med andra ord bör en så pass stor skapelse inte kunna röra sig med den graden av smidighet, men på något sätt fungerar det ändå. Därmed gör BMW inget avkall på körglädjen trots att bilen är bra mycket tyngre än mer konventionellt körglada bilar.

BMW X5 40e visar sig vara ett väldigt trevligt sätt att leverera paket på. Varken föraren, tomten eller de snälla barnen som tog emot klapparna blev besvikna. Även om en annan bil hade kunnat leverera mer klappar, tror jag inte att många andra fordon hade kunnat göra det på ett lika njutbart sätt. BMW X5 40e lastar inte mest eller bäst, men det är en bil som kommer att få föraren att njuta av det faktum att man måste åka två vändor.

Oskar Ydenius
oskar.ydenius@hogstavaxeln.com

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.