Test: Volvo S90 D4
Volvo S90 D4 (2017)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-växlad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 2270kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4963/1443/1890 mm
Pris: 344 00 SEK
(Testbil ca 531 325 SEK)
Det finns tre saker som ligger svenskarna extremt nära om hjärtat, Kungafamiljen, Zlatan och Volvo. Genom åren har de två förstnämnda svenska ikonerna gjort bra ifrån sig. Zlatan gör lika många mål som Kungahuset gör barn och allt verkar vara som det ska i det svenska folkhemmet. Volvo däremot, har inte lyckats lika bra genom åren. Med modeller som V70 och XC60 har man visserligen haft en hyfsad försäljning i Sverige, men internationellt har Ibrahimović-framgången lyst med sin frånvaro. Nu verkar det däremot som att stora förändringar står för dörren. Det första steget mot framtiden stavades XC90 och nu har man tagit nästa steg i form av Volvo S90. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Volvo S90 är ett litet steg för svensken eller ett enormt hopp för folkhemmet.
Det första som märks när man hoppar in i Volvos senaste sedan är jantelagen, eller snarare avsaknaden av den. Tidigare har Volvo förkroppsligat idén om att inte sticka ut eller ta plats, men Volvo S90 har släppt denna tankegång helt. Tack vare Inscription-paketet möts föraren av fenomenalt bekväma stolar, läder av högsta kvalitet och exklusiva träinlägg. I mitten finns en stor pekskärm som får en vanlig konkurrents infotainment-system att likna en Nokia 3310. Visst finns det små detaljer som inte riktigt når någon full kassaskåpskänsla, exempelvis körprogramsvredet eller knapparna på ratten som känns lite taffliga.
Dessa bitar drunknar dock i alla resterande detaljer som håller hög kvalitet. I stolarna finns tre olika massageprogram som i samband med en lugn ton i de kristallklara Bowers & Wilkins-högtalarna kan få föraren att somna. Om detta sker behöver den som sover inte vara orolig då Volvos Pilot Assist ser till att bilen i princip kör sig själv. Interiörmässigt har man vågat släppa jantelagen och istället satsat på opulens och teknologi, något som verkar vara ett signum för den nya tidens Sverige.
Tittar man förbi den förförande interiören märker man snabbt att ingenjörerna från Torslanda inte bara fokuserat på ytligheter. Bilen är nämligen förvånansvärt praktisk med ordentligt benutrymme i baksätet, bra sikt runtom och god ergonomi. Jämför man S90 med Audi A6 eller BMW 5-serie så visar sig svensken vara riktigt konkurrenskraftig. Detta är dessutom innan man tittat in i bagageutrymmet som är stort nog för att frakta Kikki Danielsson.
Den S90 som testades var utrustad med den motor som troligen kommer att ha störst säljvolym i Sverige, nämligen D4. Det är en dieselfyra med 190 hästar och 400 newtonmeter i vrid. Därmed är den siffermässigt nära BMW 520d och Audi A6 2.0 TDI vilket bådar gott. Tyvärr har inte motorn riktigt den karaktären som är lämplig för bilen i sin helhet. Det blir lite som att gå in på Kungliga Operan och lyssna på Kent istället för Svansjön.
Rent tekniskt levereras en upplevelse som är fullt godkänd, men det känns ändå fel att höra bitterpop i en så pass anständig miljö. Motorn låter därmed lite väl oraffinerad och klattrig under ansträngning. Den kan därigenom missa att leverera kraft med den sammetskänslan som önskas när kraftleveransen ofta kommer parallellt med traktor-toner. Annars är denna dieselspis riktigt trevlig då den sällan känns trött och har en smidig gång på låga varv. Den 8-stegade växellådan lirar fint med motorn och man saknar aldrig en ytterligare koppling. Drivlinan i sig kommer inte att få någon M-modell från BMW att bli nervös men med tanke på bilens ändamål som komfortkryssare fungerar den ypperligt.
Vid aktiv körning märks det att man kör en Volvo och inte någon 5-serie eller E-klass. Detta är tack vare bilens framhjulsdrift som i kombination med hög vikt inte gör att man trånar efter att slå rekord vid Pikes Peak-rallyt. Chassit är tämligen neutralt och avvägningen mellan dynamik kontra komfort är snyggt placerad åt komforthållet. Köregenskaperna är således trygga snarare än roliga vilket passar bilens genomgripande karaktär.
Allt som allt har Volvo lyckats riktigt bra. Istället för att försöka vara något den inte är, har S90 satsat på att vara en bekväm och modern bil. Volvo har således skapat en bil som speglar den moderna svensken och resultatet är inget annat än imponerande. Det visar sig att Volvo S90 både är ett litet kliv för svensken men ett enormt hopp för folkhemmet.
Betyg
Sammanfattning
Volvo S90 levererar på alla plan och visar upp få svagheter. Med en fenomenal interiör, god balans och hög tekniknivå är S90 en stark konkurrent i den övre mellanklassen. En bil som visar att Volvo är tillbaka i premium-segmentet.