Test: Škoda Superb

Škoda Superb L&K 280 TSI DSG
Motor:
 2.0-liters I4:a bensin, 280 hästkrafter, 350 newtonmeter,
Kraftöverföring: Sexstegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 5.8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4851/1477/1864 mm
Pris: 377 100 SEK
(testbil cirka 410 000 SEK)

Om du tycker att märkeskläder är ”onödiga”, om du bor i ett hus med på pricken så många rum som du har behov av, och aldrig shoppar mat när du är hungrig (eftersom du vet att det bara leder till köp av ohälsosamt mycket lantchips och fruktsmoothies till extrapris) så finns det bara en bil för dig: Škoda Superb.

Ett val av en sådan är ett mer logiskt val än att välja Volvo framför ett privatplan för att ta sig in till stan. Om du känner dig lite extra tät dagen du beställer bilen så kan, helt oväntat för en annars så praktisk Škoda, välja att få den med samma motor som sitter i en Seat Leon Cupra. Det verkar som att Škoda har receptet för att bygga en billigare, större, och snyggare Volkswagen Passat GTR för mindre pengar. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Škoda Superb 280

Ofta väljer vi på Högsta Växeln att recensera helt andra bilar än de som folk faktiskt väljer att köpa och denna Superb är absolut inget undantag. 99% (100% påhittad statistik) av alla Superbar som säljs är tjänstebilar med 190-hästarsdieseln. 100% av dessa är på tok för tråkiga för att vi ska orka lyfta på ögonbrynen. 280-hästarsbensinaren, å andra sidan, är en helt annan femma. Det är den som ingen köper men som alla borde köpa. Den är en super-Skoda som inte kostar mer än en BMW 520d samtidigt som den har mer lyxutrustning än Titanic på 10-talet och innan den sjönk.

Det är inte enbart accelerationstiden från 0-100 km/h på 5,8 sekunder som imponerar utan också hur explosivt den plockar på sig hastighet. Kickdown i en Superb 280 är genuint som att gå in i en stolpe fast baklänges: chockerande och fruktansvärt oväntat. Tack vare fyrhjulsdriftssystemet och dubbelkopplingslådan rör sig hastighetsmätaren kvickt och jämnt upp till 250 km/h. Samtidigt ökar avståndet mellan förarens haka och huvud från 0-100 cm på under tre sekunder. Häpnadsväckande!

Mycket mer än så finns inte att säga om Superb 280. Om du funderar på att köpa en Superb så bör du slå till på toppmodellen om du inte vill bli idiotstämplad av din granne som provkört den. Den är synnerligen praktisk, supersnabb, och sanslöst prisvärd. Dessa egenskaper gör den till den perfekta polisbilen från polisens perspektiv sett. Av exakt samma anledning ber jag till Gud, Allah, och Jahve att polisen håller sig långt borta från den. Om du ser en Škoda Superb 280 som blinkar rött och blått i din backspegel är det bara att lugnt och fint stanna vid vägkanten. Game over.

Betyg

Betyg:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Den är synnerligen praktisk, supersnabb, och sanslöst prisvärd. Dessa egenskaper gör den till den perfekta polisbilen från polisens perspektiv sett. Av exakt samma anledning ber jag till Gud, Allah, och Jahve att polisen håller sig långt borta från den. Om du ser en Škoda Superb 280 som blinkar rött och blått i din backspegel är det bara att lugnt och fint stanna vid vägkanten. Game over.