Test: Jaguar F-TYPE S

Jaguar F-TYPE S Coupé
Motor:
 Kompressormatad 3,0-liters V6, 380 hästkrafter, 460 newtonmeter.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4,9 sekunder.
Toppfart: 275 kilometer i timmen.
Mått (längd/höjd/bredd):
4470/1308/2042 mm
Pris: 832 900 SEK
(Testbil 914 900 SEK)

Jaguar F-TYPE är, precis som vi skrev i recensionen av F-TYPE R, efterträdaren till den berömda E-TYPE. Bilen alltså, inte artisten. Denna gång har vi dock kört F-TYPE S som är den mindre brutala varianten av F-TYPE R. Det är en sann sportbil till skillnad från F-TYPE R som nosar på supersportbilsterritoriet. F-TYPE S är mer lagom, mer realistisk så att säga. Hur skiljer sig då V6:an på 380 hästkrafter jämte V8:an på 550? Är alltid ”ju fler, desto bättre” ett uttryck som stämmer? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar F-TYPE S.

Jaguar F-TYPE är, utan någon som helst tvekan, en av de vackraste bilarna som någonsin tillverkats. Den har helt utsökta linjer och lyckas sannerligen utmärka sig i sitt segment. Den sticker ut på ett positivt sätt. Om en Porsche 911 är en sommardag är F-TYPE en solnedgång. Den ena väcker ofta mer uppmärksamhet än den andra. Det råder ingen tvivel om att F-TYPE lever upp de till de krav som ställs på en sportbil rent designmässigt – den avslöjar exakt vad den är till för i samma veva som man fäster ögonen på den.

Dessvärre är inte exteriören en reflektion av interiören – man skulle kunna kalla det för designsegregation. Bortsett från att man sitter väldigt långt ner samt blickar över en enorm huv är det inte en lika speciell plats att vistas på som exempelvis en Mercedes-AMG GT S. Den är lite väl lik övriga Jaguarer på den fronten. Det må vara något man endast reflekterar över en gång men faktum kvarstår att man absolut inte har den mest exklusiva interiören i klassen.

 

Dock är det är något man glömmer i samma ögonblick som man trycker på start-knappen och motorn bokstavligen skriker till liv. En V8 mullrar och en V6 ylar. Det första jag la märke till när jag fick all information om just den bilen vi testade var att 0 till 100-tiden inte var särskilt imponerande – den är exakt lika snabb till hundra som en Volkswagen Golf R. Dock ska man inte ignorera det faktum att en F-TYPE S inte är en dragracing bil, den är istället europeisk elegans i egen hög person.

Med 380 hästkrafter som går ner i backen via bakhjulen har Jaguar sett till att bilen är levande. Gasen i botten resulterar i att bilen försöker slita sig loss ur förarens kontroll vilket minst sagt kryddar till körupplevelsen. Styrningen är direkt och kommunicerar väldigt väl så att man alltid är medveten om hur bilen ska te sig. Det som är F-TYPE S:ens trumfkort är det faktum att akustikingenjörerna är fullt medvetna om att ett bra ljud är en pelare om man ska bygga en sportbil av rang.

Vid låga varv är det inget märkvärdigt men trycker man gasen i botten och låter varvtalen klättra och klättra ökar decibelnivån i samma takt som förarens dopaminnivåer. Att välja de vägar hem som har tunnlar gör man mer än gärna; allt för att öronen ska gråta glädjetårar.

 

Jaguar F-TYPE S är en bil man lär känna mer och mer. När man kör på landsväg börjar man lugnt och sansat, som sig bör, ända tills man dels upptäcker att ljudsystemet i bilen är helt onödigt och att mängden grepp som finns är otrolig. Det blir en sport att pressa bilen mer och mer och mer i kurva efter kurva efter kurva. Det är viktigt att komma ihåg att bilen har en fantastiskt levande bakdel – gasar man för tidigt finns risken att man får åka bärgningsbil hem.

Stänger man av stabilitetskontrollen helt och hållet förvandlas bilen från en inburad jaguar till en som är ute efter sitt nästa offer. Det fina med 380 hästkrafter är att det är en kontrollerbar mängd även om man inte har samma DNA som Sir Stirling Moss. Tack vare V6:an väger bilen mindre än sitt V8-syskon vilket i sin tur innebär att den känns betydligt mer flyhänt. Den använder sin flinkhet till att dansa genom kurvor istället för att förlita sig på ett vrålande monster på hisnande 550 hästkrafter. Sedan är det knappast så att en F-TYPE R är en sumobrottare och uppenbarligen skulle den köra ifrån F-TYPE S alla dagar i veckan, men F-TYPE S känns helt enkelt mer tillgänglig.

 

Jaguar F-TYPE S är väl egentligen den F-TYPE:n man ska köpa om man nu inte väntar på F-TYPE SVR. Det finns aldrig ett tillfälle där man anser att det F-TYPE S skulle behöva är fler hästkrafter. Det är lite som att säga att det en Range Rover Sport SVR behöver är fler cylindrar. Visst, det går men hur nödvändigt är det egentligen?

Är man ute efter en sportbil och har ungefär en miljon riksdaler som ligger och bränner i fickan har man egentligen två stycken val – en Porsche 911 eller en F-TYPE S. Om man inte råkar vara medlem i Porscheklubben så väljer man F-TYPE:n med hjärtat och 911:an med hjärnan. F-TYPE S är en briljant sportbil som väcker känslor som man inte visste att man kunde ha för en bil. F-TYPE S – kärlek vid första ögonkastet.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Om man inte råkar vara medlem i Porscheklubben så väljer man F-TYPE:n med hjärtat och 911:an med hjärnan. F-TYPE S är en briljant sportbil som väcker känslor som man inte visste att man kunde ha för en bil. F-TYPE S - kärlek vid första ögonkastet.