Test: Seat Leon ST Cupra 290

Seat Leon ST Cupra 290 DSG6 (2016)
Motor: 2,0-liters, bensin, I4, 290 hästkrafter, 380 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,0 sekunder.
Toppfart: 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4535/1454/1975mm
Pris: 317 900 SEK
(Testbil cirka 350 000 SEK)

Seat är inte ett bilmärke som är känt för att producera bilar som går som raketer. Ändock fick de för sig att, på 90-talet, börja tillverka bilar så råa att de skulle hatas av den mest inbitne raw food-entusiasten. Dessa modellerna namngavs ”Cupra”, och Seat släppte nyss en ny sådan. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Seat Leon Cupra 290.

Om ni tycker att den här bilen ser bekant ut så har ni lika rätt som någon som påstår att två plus två är fyra. Vi har nämligen redan recenserat båda Leon Cupra och Leon Cupra ST (kombi). Varför skulle vi då köra den en gång till? Faktum är att detta faktiskt är en helt ny modell med en ofantligt lång lista av spännande nyheter beståendes av en punkt: 10 extra hästkrafter. Leon Cupra 280 har alltså blivit Leon Cupra 290. Wow!

Självfallet vill ni nu veta om det går att känna skillnad på en kraftökning på ynka 3,6%. Den reella skillnaden är en 0-100-tid som förkortats med en tiondels sekund. Såvida du inte har en osannolik förmåga att uppskatta enstaka tiondels sekunder så kommer du att uppfatta den gamla modellen som identisk med den nya. Det gör i alla fall jag.

Trots detta kvarstår det faktum att en Leon Cupra är en riktigt skojig bil som erbjuder brottsligt mycket valuta för pengarna. Visserligen gör framhjulsdriften att den aldrig har nog med grepp från stillastående men när man väl rullar går den som en spansk tjurfäktningstjur som just injicerat heroin, och då överdriver jag inte. Dessutom har Seat med hjälp av en klurig differential (fråga mig inte hur den funkar) sett till så att den inte understyr i kurvor vilket resulterar i en familjeracer som inte bara fungerar ypperligt i svängarna men som även är fasansfullt snabb och explosiv i rakorna.

Den närmaste konkurrenten rent storleks- och hästkraftsmässigt lär vara Volkswagen Golf R Sportscombi. Köper du en sådan får du 10 extra hästkrafter och drivning på alla fyra. Fyrhjulsdriften gör den avsevärt mycket snabbare men den kostar också cirka 40 000 kronor mer. Att köra är Golfen vinnaren men Cupran är trevligare att köpa. Jag kan inte klandra dig om den väljer den ena över den andra, båda är fantastiska bilar.

För cirka 300 000 kronor får du en praktisk familjekombi som går som ett spjut och som dessutom ser riktigt bra ut, särskilt när det är mörkt (lamporna är hejdlöst eleganta). Visst, den har inte tillräckligt med grepp för att ge dig en accelerationsupplevelse à la Tesla, men glöm aldrig vilka siffror prislappen består av. Synd bara att Cupra 290 är precis lika bra som Cupra 280, och inte bättre.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Synd bara att Cupra 290 är precis lika bra som Cupra 280, och inte bättre.