Test: Seat Leon ST Cupra

Seat Leon ST TSI 280 DSG6 Cupra 
Motor: 2-liters, 4-cylindrig bensin, 280 hk, 350 Nm, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 6,0 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Längd: 4543 mm
Pris: 308 400 SEK (testbil 337 500 SEK)

Om du vill köpa en kombi som är lika muskulös som en Belgian Blue-tjur men samtidigt vill kunna packa in både barn och prylar är dina alternativ inte överdrivet många. Audi RS6 eller förra generationens BMW M5 Touring är de bilarna de flesta lär tänka på men vi har kört en bil som krossat deras tider runt Nordslingan. Nya Seat Leon ST Cupra är på pappret den nya kungen av superkombibilarna. Trots sin 2-liters motor på 280 hästkrafter är den snuskigt snabb tack vare finurlig teknik och en låg tjänstevikt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Seat Leon ST Cupra.

005ST-CUPRA-NBRVi har redan recenserat halvkombimodellen av Cupran och vi älskade den. Jag föreslår att du läser den recensionen också då båda bilarna är identiska rent tekniskt. Kurvor kan fortfarande tas i valfri hastighet tack vare en klurig differential som verkar använda sig av svart magi vilket innebär att bilen är en av få som låter föraren bestämma helt hur fort han vill köra. Problemet med grepp under en acceleration från stillastående finns fortfarande kvar, framdäcken spinner snabbare än en italiensk V12:a vid varvtalsgränsen men tro inte att bilen sticker iväg snabbt för det. När däcken funnit lite grepp dock går bilen som en nyårsraket på steroider. Prestandan har alltså verkligen inte gått förlorad när bilen förlängts till en kombi. Faktum är att man knappt märker av någon skillnad. Hjulbasen är nämligen identisk för båda modellerna.

006ST-CUPRA-NBRNågot annat som inte gått förlorat är det snitsiga utseendet. Jag skrev att vanliga Leon Cupra är bilarnas motsvarighet till Margot Robbie vilket stämmer även för kombiversionen av den. Vanliga Leon ST är en bil som ser bra ut. Linjen som går från bakdörren till baklyktorna är identisk med den som finns på en Ferrari FF och framlyktorna är enkla men ack så snygga.

Den stora skillnaden om kombin jämförs med halvkombin märks när man öppnar bagageluckan. Halvkombin är absolut ingen opraktisk bil men med en liten ryggsäck blir Cupran en sann pappa-racer, även för fäder som sysslar med aktiviteter såsom fallskärmshoppning eller banracing. Du bör alltså vara kåt på adrenalin och inte ha något emot att det lär smitta av sig på dina barn när du kör dem till skolan som en sann dåre. Prylar och barn får plats utan problem. Dock är Skoda Octavia RS mer rymlig om än inte lika potent.

025SEATLEONCUPRASTInteriören är identisk med halvkombimodellens. Den påminner fortfarande om den som återfinns i en Volkswagen Golf fast sämre. Det känns som att Seat har gjort allt till 90% för att spara pengar vilket jag faktiskt inte har något problem med då bilen nästan är helt gratis. Kvaliteten är dock ändå god och bilen känns inte som att den ska falla i bitar när som helst. Prismässigt är den ett enormt kap. Strax över 300 000 för en bil som är så fruktansvärt kapabel och levererar sådan ansiktsavslitande prestanda är som att betala 49 kronor för en tre-rätters middag på Grand Hôtel vilket ger mig ett dilemma utan dess like. Vilken vettigt prissatt fartdårekombi är mest begärlig, Skoda Octavia RS eller Seat Leon ST Cupra? Skodan är större och betydligt billigare medan Seaten (med 60 extra hästkrafter) är så snabb att tidsresande uppfattas som något fysiskt möjligt. Den som är lagt åt det mer praktiska (och kanske också lite tråkigare) hållet kommer att köpa Skodan. Om du är ute efter gränslösa adrenalinkickar, snygg design, eller bara ett hälsosammare substitut för ecstasy väljer du Seaten. För mig är valet lätt. Fart går alltid före utrymme.