Test: Seat Leon Cupra

2015-03-25 06.21.39

Seat Leon Cupra 280
Motor:
2-liters, 4-cylindrig bensin, 280 hk, 350 Nm, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 5.9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Längd: 4271 mm
Pris: 285 900 SEK (testbil 331 400 SEK)

Vi älskar små bilar med stora motorer. Punkt. De tenderar att göra allt, vara praktiska, snabba, spännande att titta på, och sist men inte minst, sympatiskt prissatta. Dessutom är det något som gör ett rejält avgasmuller kombinerat med en saftig käftsmäll varje gång högerfoten kommer i närheten av gaspedalen till något så belönande och beroendeframkallande att Högsta Växeln verkar ha provkört fler GTI-bilar än något annat segment. Vår favorit har alltid varit Volkswagen Golf GTI, men nu har dess brorsa, Seat Leon Cupra, fått blodsmak i munnen och är ute efter ett färskt byte. Se upp, Golf GTI, Leon Cupra är ute efter dig!

2015-03-25 06.22.03Det viktigaste med en GTI-bil är att den känns rätt att köra. Cupran är aggressiv, rå, och har enormt mycket kraft. Stötdämpningen är också fantastiskt välbalanserad. Den är hård, men inte för hård och föraren får mycket feedback genom de fyra hjulen. Den påminner väldigt mycket om Golf GTI, men enligt mig klår den sin broder då den känns mer civiliserad när man inte kör som i ett rally-spel. Dessutom är den oerhört snabb. 280 hästkrafter i en framhjulsdriven bil är lite som att be en papegoja att rabbla nians multiplikationstabell. Det går inte jättebra till en början, däcken spinner som bara den trots att antisladdsystemet är på, men när de får grepp sticker bilen iväg som en skållad gris på crack. Acceleration i Seat Leon Cupra är häpnadsväckande fabulöst, ofattbart angenämt, och otänkbart adrenalininducerande. En förare som inte endast är intresserad av att köra bilen som en Toyota Prius, kommer ofta att låta en lucka bildas till bilen framför för att sedan trycka plattan i mattan i tre sekunder och genast eliminera mellanrummet. De 50 extra hästkrafterna som gömts i Cuprans motor jämfört med Golf GTI gör en enorm skillnad och jag är ganska säker att jag har gått och blivit hästofil.

2015-03-25 06.22.23Behöver du skrämma slag på fyra andra personer och en byrålåda? Det är fullt möjligt i en Leon Cupra. Dock är lasttröskeln till bagageutrymmet alldeles för hög. Du måste alltså ha Arnold Schwarzeneggers muskulösa rygg om du inte nöjer dig med att höja bara fyra personers pulser till skadliga nivåer. Det råder dock inga tvivel om att Leon Cupra är en praktisk bil som inte innebär de uppoffringar en lite sportigare karossmodell skulle medföra. Dessutom vill jag också påstå att Leon Cupra, tillsammans med Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde, är en av de absolut snyggaste GTI-bilarna just nu. Cupran är bilarnas motsvarighet till Margot Robbie.

Seat Leon Cupras infotainmentsystemet är identiskt med det som återfinns i Golf GTI fast sämre. Skärmen har lägre upplösning vilket gör att grafiken uppfattas som verkligheten när man är bakfull och nyvaken. Dessutom är den inte särskilt responsiv. Interiören känns allmänt gråare och tråkigare av ingen anledning. Volkswagen och Seat tillhör samma koncern och det känns som att Volkswagen har försämrat Cuprans interiör med flit bara för att Golf GTI ska kännas mer exklusiv. Detta stör mig. Jag vill tänka att biltillverkare designar bilar som är så bra som de bara kan vara. Dock är Leon Cupra avsevärt billigare, snabbare, snyggare och mer civiliserad samtidigt som den är råare. Därför är den enligt mig ett bättre köp än en Golf GTI och min nya favorit-GTI-bil. Jag tror att det är dags att döpa om GTI-klassen till Cupra-klassen.

HV-betyg: 82/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 7
Körglädje: 10
Valuta för pengarna: 9
Praktikalitet: 8
Ha-begär: 10
Relativ prestanda: 8
Personlighet: 7
Ljud: 7
Komfort: 7