Seat Leon Cupra 280
Motor: 2-liters, 4-cylindrig bensin, 280 hk, 350 Nm, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 5.9 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Längd: 4271 mm
Pris: 285 900 SEK (testbil 331 400 SEK)
Vi älskar små bilar med stora motorer. Punkt. De tenderar att göra allt, vara praktiska, snabba, spännande att titta på, och sist men inte minst, sympatiskt prissatta. Dessutom är det något som gör ett rejält avgasmuller kombinerat med en saftig käftsmäll varje gång högerfoten kommer i närheten av gaspedalen till något så belönande och beroendeframkallande att Högsta Växeln verkar ha provkört fler GTI-bilar än något annat segment. Vår favorit har alltid varit Volkswagen Golf GTI, men nu har dess brorsa, Seat Leon Cupra, fått blodsmak i munnen och är ute efter ett färskt byte. Se upp, Golf GTI, Leon Cupra är ute efter dig!
Seat Leon Cupras infotainmentsystemet är identiskt med det som återfinns i Golf GTI fast sämre. Skärmen har lägre upplösning vilket gör att grafiken uppfattas som verkligheten när man är bakfull och nyvaken. Dessutom är den inte särskilt responsiv. Interiören känns allmänt gråare och tråkigare av ingen anledning. Volkswagen och Seat tillhör samma koncern och det känns som att Volkswagen har försämrat Cuprans interiör med flit bara för att Golf GTI ska kännas mer exklusiv. Detta stör mig. Jag vill tänka att biltillverkare designar bilar som är så bra som de bara kan vara. Dock är Leon Cupra avsevärt billigare, snabbare, snyggare och mer civiliserad samtidigt som den är råare. Därför är den enligt mig ett bättre köp än en Golf GTI och min nya favorit-GTI-bil. Jag tror att det är dags att döpa om GTI-klassen till Cupra-klassen.
HV-betyg: 82/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 7
Körglädje: 10
Valuta för pengarna: 9
Praktikalitet: 8
Ha-begär: 10
Relativ prestanda: 8
Personlighet: 7
Ljud: 7
Komfort: 7