Så bra är nya Ferrari F80 – expertens utlåtande
Amerikanska MotorTrend har kört nya Ferrari F80, en superhybrid med 1 184 hk som firar märkets 80‑årsjubileum. MotorTrend beskriver hur bilen levererar en helt ny typ av Ferrari-upplevelse.
Ferrari F80 har stora skor att fylla och placerar sig i ett släktträdd bestående av ikoner som 288 GTO, F40, F50, Enzo och LaFerrari.
Det är motorjournalisten Jonny Lieberman som fått ratta den nya italienska hyperbilen.
En omdiskuterad motor
F80 använder en 3 liter stor V6 som producerar 900 hästkrafter, hämtad från 296. Två elmotorer och en MGU‑K‑motor bidrar med 300 kusar, vilket ger en systemeffekt på 1 200 hästkrafter. Batteriet på 2,3 kWh driver de främre elmotorerna och fungerar som energilager för återvinning av bromskraft.
All kraft skickas genom en åttastegad dubbelkopplingslåda till alla fyra hjul, och trots det avancerade hybridsystemet håller F80 en torrvikt runt 1 520 kg tack vare 3D‑printad fjädring, kolfiberhjul och ett lätt kolfibermonocoque.
Aerodynamiken är radikal: en tri‑vinge fram och en stor aktiv bakvinge ger tillsammans över ett ton marktryck vid 250 km/h. Det gör F80 till den tekniskt mest avancerade Ferrari hittills.
Ferrari F80 erbjuder både komfort och brutal acceleration
Lieberman beskriver hur de enorma fjärilsdörrarna gör F80 förvånansvärt enkel att kliva in och ur, och hur sätet är bekvämt med en gömd mugghållare.
Till skillnad från exempelvis Lamborghini Revuelto startar F80 alltid med V6‑motorn igång. Det rör sig om vad Ferrari kallar för en prestandahybrid, inte bara en laddhybrid. I Sport‑läge upplevs bilen som en civiliserad GT, även i extremt höga hastigheter.
De adaptiva stötdämparna har ett 48V-system till förfogande och ger en förbluffande komfort. Det går exempelvis att prata normalt i kupén, samtidigt som accelerationen är extrem.
Förbluffande prestanda
Launch control aktiveras med en spak i ratten: sätt manettinon i Race, håll bromsen och trampa gasen. Föraren beskriver känslan som en berg‑ och dalbana som stannar en bråkdel av en sekund innan bilen skjuts iväg som genom ett maskhål.
Ferrari anger 0‑100 km/h på 2,2 sekunder och 0‑200 km/h på 5,8. MotorTrends Jonny Lieberman ser ingen anledning att tvivla.
Tack vare de elektriskt drivna turbosarna finns ingen fördröjning, och accelerationerna i varje växel beskrivs som brutala och beroendeframkallande.
På berömda Misano-banan
På Misano World Circuit visar F80 att den är lika kapabel på bana som på väg.
Bromsarna, hämtade från 296 Challenge och utvecklade av Brembo, ger den bästa pedalkänsla Lieberman någonsin upplevt och håller även efter hård körning och kyls av innovativa luftkanaler.
De adaptiva stötdämparna justeras 1 000 gånger per sekund för att hålla chassit plant; bilen ligger på räls genom svängarna och ger mer förtroende än en Porsche GT3 RS.
I Misanos snabba kurva 11 kunde föraren hålla full gas i femman, och upplevelsen beskrivs som en leksaksaffär.
Så bra är nya Ferrari F80
Efter körningen uttryckte MotorTrend‑journalisten både eufori och sorg. Han berättar att kollegorna diskuterade om någon skulle tro på hur monumental F80 upplevs.
En annan insikt var att de kanske aldrig får köra bilen igen, alla 799 exemplar såldes på några dagar. Därför uppmanas lyckliga ägare att inte låsa in sina bilar: kör dem, slita på Michelin‑däcken och låt keramiska bromsar göra sitt.
F80 hyllas som en hyperbil som är lika bra på landsväg som på bana, kanske till och med bättre på landsväg. Lieberman konstaterar att Ferrari byggt ett mästerverk som både roar entusiasterna och imponerar på ingenjörerna.