BMW X4 M blästrar sig själv
Under julledigheten testade vi en BMW X4 M som vi avverkade dryga 250 mil med på cirka tre veckor. Vi körde den hela vägen till Sveriges kallaste plats – Vuoggatjålme – och tillbaka. Det kan du läsa om här. När det råder vinterväglag är vårt rikes vägar täckta med sand och salt vilket innebär att bilar slits i högre grad – det är en av många anledningar till att de som exempelvis kör en Audi R8 på sommaren inte gärna gör det på vintern.
BMW X4 M porträtteras som en superbil för alla väder, något dess fokus och prestanda sannerligen tyder på. Det faktum att BMW hade en testbil tillgänglig med vinterdäck är också en indikation på detta. Vad händer då om du kör 250 mil genom ett snöigt, isigt, sandat, och saltigt vinter-Sverige? Jo, som ni kan se på bilderna, försvinner lacken framför bakdäcken på respektive sida.
Ställ er denna fråga – ”om jag hade köpt en bil för över en miljon, hade jag blivit glad om den är designad på så vis att lacken försvinner när det är vinterväglag?” Svaret är givetvis nej. Det är fullständigt oacceptabelt. När jag lämnade tillbaka bilen och uppmärksammade vad som hade inträffat fick jag bara till svar att ”det var inte så där när ni fick bilen”.
Som ni ser på bilderna finns det en sidolist som går längs bilens sida vars funktion är att öka downforce i höga hastigheter. Den agerar även som en tratt som samlar all sand och salt och skjuter bak den mot partiet där lacken blästras bort. Som ni kan se på bilden går den rakt igenom lacken och det enda som finns kvar är målad kaross. Det innebär alltså att om du kör din BMW X4 M på en grusväg eller en väg som blivit sandad eller saltad så kommer du behöva lacka om den. Hur det inte upptäcktes genom hela utvecklingsprocessen är för mig en gåta. Det är knappast hållbart att behöva lacka om bilen efter varje vinter.
BMW har ännu inte återkopplat med en kommentar angående detta men texten uppdateras så snart vi får höra något.