Ford Focus RS möter Detroit
Om du har tillbringat hela ditt liv i Windsor, Kanada – precis över gränsen från Detroit – hade det inte varit särskilt överraskande om du fortfarande trodde att Motor City upplevde sina glansdagar. Stadens silhuett ger ett intryck av triumf och rikedom, även om dess framgångsår är bortglömda sedan länge. Den är än idag centrum för den amerikanska bilindustrin och närvaron av ”The Big Three” är påtaglig. Det är därför motormässan (North American International Auto Show) än idag tar plats där i januari varje år vilken drar till sig en respektabel mängd folk, lite som stadens sista låga. Vi beslutade oss för att utforska Detroit och ta reda på hur mycket som finns kvar från förr. Som sällskap valde vi Ford Focus RS; en hyllning till det faktum att produktionen upphör i april. Låt oss lägga i Högsta Växeln och finna motorn i ”Motor City”.
Det går att argumentera för att Ford påbörjade bilrevolutionen och det i Michigan. I symbios med expansionen av General Motor och Chrysler nådde Detroit sin höjdpunkt år 1950. En tid då inget var omöjligt och då pengar fanns i överflöd, något som reflekterades i både bilarna som tillverkades men även av det faktum att Detroit nådde sitt högsta invånarantal just då. 1,85 miljoner invånare innebar att det var USA:s fjärde största stad. Mängden har minskat konstant sedan dess och idag är den siffran bara 670 000; 47 personer om dagen har sedan dess beslutat sig för att ta sitt pick och pack och dra.
2008 uttryckte de tre stora bilmärkena oro inför den amerikanska kongressen – upp till 1 miljon jobb kunde gå förlorade om regeringen inte kontrade med understöd. Ford behövde inte pengarna men ville inte hamna i underläge så de fick också en del av kakan. Totalt pumpades det in 80 miljarder dollar – motsvarande 700 miljarder kronor – som i slutändan resulterade i att regeringen gick back med 10 miljarder dollar. Hur man än vrider och vänder på det låter det inte särskilt grandiost. Till råga på allt ansökte Detroit om konkurs 2013 vilket gjorde det till den största amerikanska stad som någonsin gjort det men tog sig ur konkursen 2014, trots det finns det gott om spår kvar.
Vad var det som egentligen hände? Vad ledde till Detroits fall? Listan av anledningar kan göras lång men det mest relevanta handlar om decentraliseringen av bilindustrin. Närmare bestämt byggdes fabrikerna utanför stadens gränser, produktionen flyttades utomlands och sakta men säkert har stadens förfall blivit ett faktum. Bilindustrins kvarlevor är ändock allestädes närvarande. Nästan varenda bil kommer från ett av de stora amerikanska bilmärkena, stadens silhuett skryter om framgång och utvecklingscentra, ingenjörscentra och bilmuséer finns i massor. Hjärtat av oktan slår hårt men inte utan hjälp.
Ford Focus RS tjänar som ett exempel på bilindustrins globalisering. Ford satte igång hela processen 1903 och idag, 115 år senare, håller de fortfarande på. Dock tillverkas Focus RS i Tyskland och de enda likheterna mellan den och en Model T är fyra hjul och en ratt. Om man bortser från dess europeiska födelseort, passar den emblematiskt in i Detroit – den gråa lacken adderar bara till symboliken av det hela. Fords arv finner man överallt – Ford-muséet, Ford Field, Fords världshuvudkontor och Ford-akademin för att nämna några.
Ironiskt nog är Fords hem en bedrövlig plats att faktiskt testa Focus RS på. Potthål av samma storlek som Lake Michigan besudlar vägarna och tvingar en att vara ständigt både vaksam och aktsam. Om man rör sig bort från Detroit finner man dock bättre vägar. Utöver det lyckas snö och fyrhjulsdrift i kombination med ett rally-liknande utseende framkalla den barnsliga sidan av en motorjournalist. Det är nästan en självklarhet att Ford Focus RS är sanslöst underhållande i snön och känner sig minst sagt hemma. Den oerhört styva fjädringen och det smattrande avgassystemet bidrar bara till upplevelsens råhet.
Även om Focus RS rent tekniskt sett är en tysk produkt, talar den till Fords grundpelare – masstransport. Den må inte pumpas ut i samma otroliga antal som Model T, men visst banne mig är det så att den erbjuder sanslös prestanda inom gemene mans räckvidd, precis som Model T satte bilen inom gemene mans räckvidd. Jag kallar den absolut inte för en modern Model T, men jag menar ändå på att Henry Ford inte vänder sig i graven vid tanken på den.
Motor City, Detroit, Motown eller vad man nu väljer att kalla det kommer troligtvis att bibehålla sin status i årtionden även om jag avråder alla från att åka dit. Trots att det har gått utför sedan 1950-talet har staden sin plats i historien. Om Stuttgart är där bilen föddes (tack vare Karl Benz), är Detroit adoptionsbyrån som bidrog till frihet för massorna. Hela USA är byggt runt bilen, och Detroit är där det hela började. Ford Focus RS porträtterar det som har varit och det som komma skall och är endast ett kapitel i den ständigt reviderade boken om bilens framtid. Detroit må ha stupat men bilens anda lever än.