Bilmässan i New York: Jaguar F-TYPE
”No replacement for displacement” har länge varit ett arketypiskt amerikanskt uttryck. Förmodligen för att ”ingen ersättning för cylindervolym” inte rullar lika fint på tungan. Trots detta fattade Jaguars ledning beslutet att lansera nya F-TYPE-instegsmodellen på motormässan i New York, en stad där en klar majoritet av bilarna har rejäla V8:or under huven. Instegsmodellen huserar alltså en tvåliters fyra under huven som pumpar ut ljumma 300 hästkrafter. Tanken är dels att få ner utsläppen men även göra F-TYPE mer tillgänglig för gemene man. Vi har kört både F-TYPE R (som har en V8) och F-TYPE S (som har en V6) och den förstnämnda är onekligen mer av en tyngdlyftare medan den sistnämnda är som en ballerina.
Jag talade med en representant från Jaguar i New York som jag inte fick nämna vid namn. Jag fick dock avslöja att han aldrig någonsin kört en manuellt växlad bil. Det är som att jobba simlärare och vara rädd för vatten. Han bekräftade mina teorier – F-TYPE i fyrcylindersutförande är flink som en falk och förlitar sig mycket på sina dynamiska tillgångar. Rent prestandamässigt är den exempelvis betydligt långsammare än en Volkswagen Golf R. Den ser dock ut som en olympisk gymnast i jämförelse. 0 till 100 kilometer i timmen tar anständiga 5,4 sekunder vilket innebär att man endast behöver riskera körkortet när man kör på landsväg och inte sin frihet som är fallet med bilar i det snabbare laget.
F-TYPE:s signifikativa attribut har varit den akustiska upplevelsen: både F-TYPE S samt R får Kungliga Operans Kör att framstå som ett gäng nedtrampade kråkor. Jaguar lovar dock att det inte har snålats på musiken och att den nya instegsmodellen har samma akustiska beskaffenhet som sina storasyskon. Tyvärr kan man endast få bilen med åttastegad automatlåda vilket enligt mig är en sumpat tillfälle för Jaguar: en renodlad manuellt växlad sportbil som dessutom är tillmötesgående trots bakhjulsdrift är något som nog de flesta gärna hänger i julgranen. Instegspriset väntas hamna på runt en halv miljon kronor som för det konstverk som F-TYPE är kan liknas med välgörenhetsarbete. Vi ser minst sagt fram att få lägga tassarna på en snarast.