Site icon Högsta Växeln

Test: Nya Nissan Qashqai är en hybrid som imponerar

Nissan Qashqai

Nissan var tidigt ute med elektrifiering i form av elbilen Leaf. Många år efter lanseringen av den första generationen är elektrifiering fortfarande ett hett ämne för tillverkarna som ständigt navigerar regelverk och krav som snabbt förändras, varför modeller som Nissan Qashqai fortfarande består i modellutbudet.

Vi har fått se exempel på bilmodeller som initialt lanserats som elbilar men som senare konverterats och sålts som förbränningsvarianter.

Flera japanska tillverkare satsar helhjärtat på så kallade fullhybrider, hybridbilar som inte laddas med sladd utan som laddar ett mindre batteri under inbromsningar och färd. 

Nissan lanserade den oerhört populära modellen Qashqai redan 2007, något som visade sig vara rätt beslut med tanke på den suv-våg som på senare år har präglat branschen. 

Vi tog oss till Spanien för att provköra Nissan Qashqai som är nästintill oförändrad förutom en ny generations hybridsystem. Låt oss lägga i Högsta Växeln och djupdyka i den nya drivlinan.

Vi provkörde bilen i Spanien.

Foto: Nissan

Fullt fokus på e-power i Nissan Qashqai

Som tidigare nämnt innebär uppfräschningen mycket små förändringar för Qashqai. Backspeglarna och underredsskyddet är aningen modifierade och på insidan får tekniken ett upplyft i form av uppdaterad mjukvara.

Störst fokus är det dock på det som de facto driver bilen framåt, hybridsystemet e-power.

Vi fick en rundtur i Nissans tekniska center i Barcelona som är en av märkets större center för forskning och utveckling i Europa. Det största ligger föga förvånande i Japan.

Nissan uppger att de har lyckats sälja hela 1,6 miljoner bilar med drivlinan som märket benämner e-power.

Qashqai ger sig in i ett tufft segment.

Fem komponenter i ett paket

E-power innebär att bensinmotorn agerar som en generator som kontinuerligt laddar batteriet i bilen. Det är med andra ord en elmotor som sköter drivningen av framhjulen. 

De som guidar oss genom testcentret nämner gång på gång att det som gör det nya hybridsystemet unikt är att det är 5-i-1. Det innebär att systemet består av fem komponenter som har integrerats till en enhet vilket ökar robustheten och minskar vibrationer. 

Även förbränningsmotorn (som agerar generator) är ny vilket ökar vridmomentet och sänker varvtalet i högre hastigheter. Qashqai med nya e-power bjuder på 205 hästkrafter mot tidigare 190.

På papper resulterar den nya drivlinan i snabbare, mer jämn acceleration och en tystare körupplevelse.

Japanerna har jobbat febrilt med den uppdaterade drivlinan.

Bäst i klassen enligt Nissan

Nissan själva uppger att Qashqai med nya generationens e-power är bäst i klassen. De visar stolt upp siffror som klår konkurrenter som Toyota Corolla Cross och Renault Austral i flera avseenden.

Bränsleförbrukningen har sjunkit till 4,5l/100km, CO2-utsläppen till 102g per km och räckvidden på en tank har ökat till 120 mil.

Ljudnivån har sjunkit med 5,6 dB och 0–100 km/h avverkas nu på 7,6 sekunder mot tidigare 7,9 sekunder.

Qashqai är en kassako för märket.

Förbättringar som märks

På papper ser det lovande ut med andra ord, men hur står det sig i verkligheten? Vi hoppade in bakom ratten för att ta reda på just det.

Det första man slås av när man rullar iväg är hur tyst bilen upplevs. Så länge man tar det relativt lugnt hörs knappt förbränningsmotorn och på motorväg slipper man det konstanta surr som konventionella hybridsystem ibland ger ifrån sig.

Acceleration sker jämnt och mjukt, och det är tydligt att det är en elmotor som står för kraftleveransen snarare än en förbränningsmotor och växellåda.

Efter att ha provkört både nuvarande och nya Qashqai med e-power och jämfört de under samma rutt märks tydlig skillnad mellan de två, särskilt vad gäller ljudnivå och vibrationer.

Uppdaterde Nissan Qashqai imponerar

Nissan har förfinat och förbättrat det unika hybridsystemet och det har gett positiva resultat. 

Tredje generationens e-power är märkbart tystare och jämnare, särskilt vid acceleration och på motorväg. 

Det ger högre komfort och en allmänt mer avslappnad upplevelse som gör nya hybridsystemet till ett attraktivt val för den som vill köra elektrifierat, snålt och tyst.

Nissan Qashqai med tredje generationens e-power kommer att kunna beställas i september 2025.

Tekniska data

Nissan Qashqai E-Power (2025)

Motor: 1,5-liters, I3, hybrid, 205 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 1 630 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4425/1835/1625 mm
Pris: Från 390 300 SEK

Första intryck

Nissan Qashqai e-Power

4.0

Uppdaterade Nissan Qashqai e-Power imponerar på flera punkter, inte minst vad gäller snålhet och drivlina. Dessvärre erbjuds inte modellen med fyrhjulsdrift.

Exit mobile version