Rolls-Royce Ghost har länge varit märkets mest sålda modell. Series II innebär ett varsamt lyft där designen förfinats och tekniken uppdaterats, men för den som vill ta komforten till nästa nivå finns en version med tillägget Extended. Vi lade i Högsta Växeln för att provköra (och provkåka) nya Rolls-Royce Ghost Extended.
Det handlar om en Ghost som sträcker sig 17 centimeter längre än standardmodellen, allt för att maximera upplevelsen i baksätet.
Det gör Ghost till den sedan med mest benutrymme i segmentet, med undantag av storebror Phantom Extended som är hela 26,7 centimeter längre.
Foto: Rolls-Royce
Oceaner av utrymme
Extrautrymmet märks inte vid ratten, åtminstone inte rent kördynamiskt, men känns desto tydligare när man sätter sig i baksätet. Det är där Ghost Extended briljerar.
De extra centimetrarna resulterar i en uppsjö av benutrymme och bilens längd märks särskilt av när man i förarsätet slår en titt i backspegeln och ser baksätespassagerarna som miniatyrer långt bak i bilen.
Redan när de bakre dörrarna öppnas och de kolossalt breda öppningarna uppdagas står det klart att ett stort fokus ligger på baksätets medåkare.
Det är uppenbart att det rör sig om en så kallad baksätesbil, där tanken är att man ska tillbringa all tid i baksätet och ha en chaufför som sköter själva körningen.
När man väl satt sig tillrätta bak finns oceaner av utrymme åt alla håll i kupén, inte minst framför knäna. Dörrarna stängs enkelt med ett knapptryck och vill man ha ett bord eller tv-skärm framför sig så fälls de ned och upp likaså med ett knapptryck.
Den lyx och kvalitet som påträffas i framsätet genomsyrar naturligtvis även baksätet, och det märks tydligt på golvmattan i ofantligt mjukt tyg samt detaljer som kromade fläktutblås, handtag och diverse reglage i metall.
Det finns även möjlighet att unna sig en champagne som hålls tempererad i en inbyggd kyl bakom mittkonsolen i baksätet och som serveras i glas som hålls fast i specialdesignade hållare. Om man istället föredrar whisky finns även en karaff och glas mellan sätena bak.
När man valt sin dryck finns möjligheten att luta sig tillbaka och höja blicken mot innertaket som projicerar en stjärnhimmel med effekten av sporadiska stjärnfall.
V12 som inger lugn
Men även för den som väljer att köra själv finns en hel del att uppskatta. Under huven återfinns den berömda 6,75 liter stora V12-motorn som levererar 571 mustiga hästkrafter. Accelerationen är påtaglig och ljudnivån är så låg att man vid stillastående behöver kontrollera att bilen faktiskt är igång.
Plattan i mattan resulterar i en ordentlig skjuts framåt och man är snabbt uppe i hastigheter som lämpar sig bäst på det tyska motorvägsnätet. Ghost Extended är byggd för att leverera ett totalt avskärmat lugn, både fysiskt och akustiskt, något den onekligen lyckas med.
Likt sitt icke-Extended syskon är styrningen lite för lätt och vissa reglage håller inte alls den kvalitet man förväntar sig av ett märke som Rolls-Royce. Interiördetaljer som blinkersspak och volymreglage på ratten motsvarar inte standarden för prisklassen modellen befinner sig i.
Även om den tolvcylindriga motorn är bilens hjärta och levererar kraft på ett silkeslent vis så går det inte att bortse från det faktum att en konventionell automatlåda är en del av kraftleveransen.
Trots att den åttastegade ZF-lådan, som används flitigt i koncernen, är en av de bästa på marknaden så är det möjligt att urskilja växlarna, åtminstone under hårdare acceleration.
Det är således inte svårt att förstå de hyllningar som märkets senaste modell, helt elektriska Spectre, har fått eftersom drivlinan är naturligt sömlös och knäpptyst.
Rolls-Royce Ghost Extended är en riktig lyxlimpa
På motorväg är bilen i sitt esse. Den seglar fram med pondus och stabilitet, och även i hastigheter långt över svensk motorvägsstandard förblir kupén tyst.
På mindre vägar gör sig bilens längd och mjuka upphängning mer påmind. Ghost är över fem och en halv meter lång och varken fjädring eller styrning är anpassade för snäva kurvor, särskilt inte i Extended-utförande.
Tanken är emellertid inte att rasta bilen på landsväg men som kontinentalkryssare gör den sig ruskigt bra med sin yachtliknande gungande bekvämlighet och påtagliga vikt.
Rolls-Royce förändrar inte i onödan. Series II handlar snarare om finjusteringar än revolution, något som tydligt märks här. Ghost Extended är för dig som hellre vill tillbringa tid i baksätet och som tycker att en Phantom är för vräkig (eller för dyr).
Betydande dimensioner i ett (ganska) diskret paket
Den långa modellens design skiljer sig obetydligt från vanliga Ghost. Det är först när man beskådar bilen i profil som den ofantliga längden om 5,72 meter uppenbaras.
Hjulbasen är ordentligt tilltagen och parkerad bredvid en vanlig kombi eller sedan förstärks känslan av hur monumentala yttermåtten de facto är.
Trots fyrhjulsstyrning är det svårt att maskera den längd som Ghost Extended bjuder på. Kör man på mindre gator blir man snabbt varse om hur bred den är och i tajta parkeringshus upplevs bilen som en elefant i en porslinsbutik.
Linjerna är slanka och både fram- och bakljus för tankarna till det brittiska märkets typiska design. Ghost Extended är en ståtlig bil där lyx, elegans och enkelhet möts.
Den som väljer att ta över ratten bjuds på mätare i stilren grafik, en avskalad men lyxig förarmiljö och den fantastiska V12 som ruvar under den ofantliga huven.
På samma vis möts baksätespassagerare av lyx i överflöd, luftiga utrymmen och en kupé som ljudmässigt upplevs helt isolerad från omvärlden.
Rolls-Royce Ghost Extended gör att man hellre väljer baksätet
Rolls-Royce Ghost Extended är en bil som bjuder på det där lilla extra, ett komplett helhetspaket där lyxen sitter i detaljerna. Det är saker som inte märks vid en första anblick men som uppenbaras vid en närmare titt.
Lacken har ett djupt skimmer, högtalargallren i metall är noggrant designade för optimalt ljud och visuell effekt och det är möjligt att beställa perforering i sätena med exakt vilket motiv man vill.
Rolls-Royce Ghost Extended Series II är en bil som definierar lyx och som inte kräver någon ansträngning, oavsett om man väljer att sätta sig bakom ratten, eller kliva in i baksätet till en oas av utrymme, komfort och elegans.
Rolls-Royce Ghost Extended Series II (2025)
Motor: 6,75-liters, V12, dubbelturbo, 571 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2 545 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5715/1998/1573 mm
Pris: Från 4 100 000 SEK (Testbil ca 6 000 000 SEK)
Rolls-Royce Ghost Extended Series II
Rolls-Royce Ghost Extended är en av världens lyxigaste bilar, där den extra längden helt dedikeras baksätespassagerarna. Resultet är enastående.